EQUATOR:

LN-EPX over Notodden.

Equator i luften igjen: "17 vakre minutter over Notodden"

- Vi har fått mye ny info som vi tar med oss hjem og jobber videre med, forteller industridesigner Tomas Brødreskift til Flynytt.

Publisert

"17 vakre minutter over Notodden". Slik oppsummerer selskapet Equator Aircraft testflyvningen som ble foretatt 7. oktober.

- En suksess

Det var fjerde gang flyet var i luften, og første gang testflyger Eskil Amdal dro opp understellet.

- Oppsummert var turen en suksess. Vi dro opp understellet for første gang, fikk se noen data på cruise som var gode, vi testet også flaps og gjorde generelle kontrolltester, sier mannen bak Equator, Tomas Brødreskift, til Flynytt.

Han fløy "chase" sammen med flyger Per Strømmen og fikk for første gang se flyet i luften på nært hold.

Må gjøre utbedringer

Flyet P-2 Equator omtales ofte som verdens første elektriske sjøfly. Maskinen, som er utstyrt med et hybrid fremdriftssystem, kan på ren eldrift holde seg i luften i 35 minutter.

Equator i luften under en tidligere testflyvning.

- Det var gøy å se maskinen så nære. Jeg håper vi snart kan fly det selv. Vi er veldig nær å få en anbefaling om det nå, det er bare de små detaljene som må fikses først, sier han. 

Brødreskift legger ikke skjul på at testflyvningen ga teamet informasjon som vil danne grunnlaget for fremtidige utbedringer.

- Vi har også fått mye ny info som vi tar med oss hjem og jobber videre med. Flyet er fortsatt litt tung på stikka i roll. Vi hadde en modifisering, men det hjalp ikke mye. Vi må også gjøre mer med balanserorene, og hovedunderstellet er litt langt bak tyngdepunktet, så vi må få flyttet det litt frem, sier han.

Videre forteller Brødreskift at fartsmåleren er litt feil, så nå skal teamet i Equator undersøke hvorvidt "static" er for dårlig plassert.

- Vi fikk dessverre en skade på nesehjulet under landing, men det var helt uproblematisk og det ble reparert dagen etter. Ellers fikk vi veldige mange gode data på det meste. Vi satser på å få ordnet dette nå frem mot neste år, før vi søker om fler tester, sier han.

Mangler hangar

Brødreskift tør ikke anslå en dato for neste testflyvning.

-  Vi mangler uansett en varm plass å stå på en flyplass, så vi får ikke gjort begge deler, dessverre. Målet i vinter var egentlig å både bygge og teste. Nå må flyet demonteres og bringes hjem til Lier for forbedringer. Det blir litt mer mas, men det var egentlig den eneste muligheten.

Flyturen ga gjengen bak Equator mye nyttig informasjon å ta med seg i det videre arbeidet med flyet. Foto: Privat.

Nå skal flyet stilles ut på Cutting Edge Festival i Oslo 24. oktober, før arbeidet med utbedringene begynner for fullt.

Powered by Labrador CMS