Eskil Amdal:

TESTPILOT: - - Det var fantastisk spennende, men på mange måter tryggere. Man vet naturligvis mer hva man går til, hvordan flyet oppfører seg på take-off, på roll og akselerasjon, forteller testpilot Eskil Amdal om sin andre tur i Starfighter.

- Entusiasmen min for historiske fly kommer aldri til å avta

Tekniske problemer utelukket Starfighter fra helgens flyshow på Sola, men Eskil Amdal var likevel på vingene i både P-51 Mustang og Spitfire RAB

Publisert Sist oppdatert

Flynytt møter Eskil etter søndagens andre pilotbriefing. Klokken har akkurat slått ett, skyene ligger lavt over Sola Flystasjon og vinden røsker godt mot nord.

Om kort tid tar han til skyene i Spitfire RAB, malt med norske flagg på hale, vinger og propell for å minnes Wing Commander Rolf Arne Berg og de norske krigsflygerene.  

- Et av høydepunktene i karrieren

VESTFJORDOKSEN: Starfighteren under take off.

Det var etter landing med F-104 Starfighter over Bodø sist onsdag at teknikerne støtte på et problem. En oljelekkasje fra en av generatorene ble oppdaget, og satte dermed strek over oppvisningsplanene på Sola Airshow.

- Det var en liten snag, men aft-seksjonen må uansett av for å fikse den. Fra mitt ståsted fungerte flyet veldig godt, men sikkerheten kommer alltid i første rekke, forteller Eskil. 

 Maskinen han fløy for andre gang er eid og vedlikeholdt av Starfighterens Venner i Bodø, og er et av bare en håndfull gjenværende flydyktige eksemplarer i verden.

DEN FØRSTE TUREN: - Det var egentlig ikke før jeg dro maskinen i lufta at det gikk opp for meg at «nå flyr du jaggu meg!», sa Eskil Amdal etter at den aller første testturen med Starfighteren var gjennomført i fjor høst.

Første gang han kjente luften under vingene i september 2016, beskriver Eskil som et av høydepunktene i en travel og usedvanlig variert karriere.

Les også: - Slik var det å fly Starfighter

Vestfjordoksen flyr igjen

Lockheed F-104 Starfighter

  • Tjenestegjorde i Bodø ved 331 Skvadron fra 1963 til 1981 og 334  Skvadron fra 1973 til 1983.
  • Lengde: 16,69 m
  • Høyde: 4,11 m
  • Vingespenn uten anker: 6,68 m
  • Tomvekt: 6400 kg
  • Maks tillatt fart: 2 ganger lyden
  • Absolutt maks: Mach 2,2
  • Minimum hastighet: 270 km/t med tippanker
  • Kilde: Norsk Luftfartsmuseum

Andre gangen var annerledes, sier han, men like gledesfullt.

- Det var fantastisk spennende, men på mange måter tryggere. Man vet naturligvis mer hva man går til, hvordan flyet oppfører seg på take-off, på roll og akselerasjon. Første gangen var jeg ekstremt spent på landingen. Denne gangen var pulsen mye lavere.

- Hva er det med Starfighter som fascinerer deg så mye?

- Så mange ting. Det var det råeste som fantes i Norge da jeg vokste opp. Mange - både flygere og teknikere - har sterke minner knyttet til det flyet, av lim på fingrene og modellbygging og bilder festet til kjøleskapet. Så er det noe med designet, at det faktisk kommer seg i lufta med såpass små vinger. Og ikke minst er det lyden, sier Eskil drømmende.

STARFIGHTER-FAN: - Det er noe med designet, at det faktisk kommer seg i lufta med såpass små vinger. Og ikke minst er det lyden, sier testpilot Eskil Amdal om Starfighteren.

- Den litt rautende brummingen. Det er jo en grunn til at den ofte kalles for Vestfjordoksen!

Dyptsittende respekt for manuell flyging

Nostalgien for Starfighter handler også om en dypsittende kjærlighet og respekt for manuelle fly.

Foreningen Starfighterens Venner har jobbet i tretten år for å få flyet luftdyktig igjen. Nå har de fått lønn for strevet.

- Entusiasmen min for historiske fly kommer aldri til å avta, sier han.

- Jeg ser at luftfarten går mer og mer mot automatikk og simulering og cost-cutting. Men det er veldig viktig at disse flyene kommer seg i lufta og at kulturen rundt dem består. Du utvikler deg på en helt spesiell måte som pilot når du sitter bak spakene til et manuelt fly. 

 - Et enestående arrangement

OPPVISNING: På Sola Airshow fløy Eskil Amdal P-51 Mustang og Spitfire RAB. Her blir han jaget rundt på Sola av Lars Ness. De to byttet litt på rollene.

Når Eskil ikke flyr Starfighter og Spitfire her i Norge tilbringer han dagene mellom Luke og Edwards Airforce Base i USA, hvor han står for testingen av bremseskjermene på F-35. Når testingen er ferdig - trolig neste vår - returnerer Eskil til Norge, hvor han blir teknisk prøveflyger i forsvaret med ansvar for samme fly.

- Det er en utrolig spennende prosess, forteller han.

I dag, derimot, ligger fokuset på de rundt 15 000 publikummerne som venter spent på å se Spitfire-flyet med norske flagg skjære gjennom luftrommet over Stavanger. Det er ikke første gang Eskil deltar på Sola Airshow, og han forsikrer oss om at det heller ikke blir den siste.

- Bare at de har fått det til på et sånt sted. Å samkjøre et såpass stort arrangement med en travel sivil lufthavn er ganske enestående egentlig. Administrativt fungerer det også veldig bra. De tar godt vare på pilotene og teknikerne her, så vi kan fokusere så mye som mulig på jobben som skal gjøres. Tusen takk til hele teamet ved Sola Airshow 2017 fra oss i Norsk Spitfire Stiftelse!

Powered by Labrador CMS