ARRANGEMENTER:

En riktig gammel vri-om-peis...

Nær 60 tilskuere var etter hvert på plass etter at veteranfly i mange farger og med ulike kapasiteter tok seg ned på Jarlsberg søndag 25. august.

Teknisk sjef for Bleriot, Johan Mürer drar i gang motoren med støtte og sikring av Arild Tveit. Det skulle mange forsøk til fra dem begge og kollega John Erik Molin, før den lystret og startet. Ellingsen i lærhjelm skimtes så vidt i cockpiten.
Foto: Martin NilsenDSC_5677
Teknisk sjef for Bleriot, Johan Mürer drar i gang motoren med støtte og sikring av Arild Tveit. Det skulle mange forsøk til fra dem begge og kollega John Erik Molin, før den lystret og startet. Ellingsen i lærhjelm skimtes så vidt i cockpiten. Foto: Martin NilsenDSC_5677 (Foto: Martin Nilsen)

(JARSLBERG): Warbirds of Norway, under ledelse av Øyvind Munch Ellingsen, hadde sitt femte veteranfly-treff på flyplassen ved Tønsberg.

Unik samling

Yak 52 fra Geiteryggen, Bücher Jungmann - to eksemplarer, en fra Kjeller og en fra Jarlsberg, Cornell og Tiger Moth fra Kjeller, Fieseler Storch fra Eggemoen, og så juvelen - Bleriot - som «bor» i Warbirds-hangaren på Jarlsberg, var veteranene som ble presentert. Bleriot er nemlig ikke så ofte ute og lufter seg.

Sistnevnte en riktig vri-om-peis, skulle det vise seg,  ettersom det var mange harde forsøk med hardt, manuelt arbeid og propell-omvridning før den tente og gjorde noen omdreininger.

Like fullt, en opplevelse for publikum å se og høre den nybygde, men baserte på gammel teknologi fra rundt 1910, roterende Gnome-motoren.

Arven etter Tryggve Gran 

Eier og Bleriot-pilot Øyvind M. Ellingsen medgir at det er komplekst å operere flyet.

 - Jeg har kun fløyet det seks korte turer siden det kom hit i 2015, men ved tre eller fire av disse anledningene har Tryggve Grans sønn, Herman Gran, vært tilskuer, og vi har gjort en fin video med ombord-kameraer som ligger på YouTube. Dette er jeg fornøyd med selv om det er en krevende motor å skulle drifte. Flyet var lovet komplett levert med motor, men det skjedde ikke, og motoren som står i, er en jeg låner. Den nærmeste motorspesialisten på denne varianten holder til i Wien, sier Ellingsen.

Endelig startet den, men den døde fort ut etter noen omdreininger. Ellingsen er usikker på om det blir aktuelt å fly Bleriot denne sesongen. Foto: Martin Nilsen

 

Det sier seg dermed at det ikke er enkelt å få til noen aktiv flying med Bleriot-maskinen. Ellingsen har fått bygget Blerioten i Frankrike, som en tro kopi av maskinen Tryggve Gran krysset Nordsjøen med i 1914.

En MFI Junior har også tilhold i Warbirds-hangaren, som huser info-tavler med historikk og bilder av flyene som står der. Innerst står Vampiren, som Ellingsen kjøpte for mange år siden, men som nå kun har et utstillingsformål.

Trenger flere medlemmer

Veteranflytreffet ble en vel anvendt søndag for entusiastene som møtte frem. Det var ikke søkt om klarering for flystevne, og noen av de aldrende maskinene gjorde at par lave overflyginger før de returnerte til hjemmebasene.

Fieseler Storch lander på Jarlsberg for andre gang. Den har nå tett innpå 60 flytimer, etter at den endelig var ferdig etter mange års restaureringsarbeid. Foto: Martin Nilsen

 

Det finnes nå tre Bücher Jungmann-maskiner på Østlandet, alle i eie av SAS-skippere. Ellingsen og Finn Terje Skyrud var begge på plass på Jarlsberg, mens Lars Ness, som eier den tredje, var på vei hjem fra airshow på Rønneby i Sverige med Biltemas P 51D Mustang og en Spitfire som han og Espen Tjetland fløy til Torp for parkering i påvente av Telemark Airshow søndag 1. september.

Warbirds of Norway har nå 200 medlemmer, men tar gjerne imot flere. Det årlige tema-magasinet som kommer ut i desember, kommer i 2019 til å handle om Moth og Tiger Moth med 50 til 60 siders omtale av disse flytypene.

Fargerik gjest fra Kjeller, Fairchild Cornell taxes inn på Jarlsberg. Foto: Martin Nilsen

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen