Elektroflyinteressen tar av

Aldri før har det vært større oppslutning om Electric Aircraft Symposium i Santa Rosa, USA. Det årlige fagseminaret som samler verdens ledende eksperter innen elektrisk luftfart nådde i år et deltakerantall på 200, hvorav 30 foredragsholdere – inkludert tungvektere fra Siemens og Airbus.

Med et slik oppbud, kan Electric Aircraft Symposium (EAS) notere seg en svært pen vekst på kort tid.

– Vi hadde ingen anelse om at møtet mellom de 15 personene som var samlet på et lite hotellrom i San Francisco i 2007 skulle vokse til noe slikt, sier Brien Seeley til AVWebs journalist Paul Bertorelli når han mimrer tilbake til det første EAS-arrangementet for åtte år siden. Seeley er president i CAFE Foundation som arrangerer EAS, foruten legendariske Green Flight Challenge.

– Nå er det en slags tidebølge av interesse, aktivitet og teknologisk fest her inne, fortsetter Seeley oppglødd.

Aktørene som stiller opp er også av et langt større kaliber enn tidligere, noe som forsterker inntrykket av en bransje i kraftig vekst.

Siemens vil kutte forbruk med 25 prosent gjennom hybrid

Det tyske elektrokonsernet Siemens tok Aero 2015 i Friedrichshafen med storm gjennom lanseringen av en elektromotor på hele 350 hestekrefter som kun veier 50 kg. Med dette forholdet mellom vekt og ytelse, kan Siemens smykke seg med en verdensrekord i lette flymotorer.

– Siemens satser tungt på elektroflydivisjonen – vi er inne i dette segmentet for å kunne påvirke framdriften i lufta på lang sikt, samtidig som vi ser at vi ikke kan forvente å tjene penger på divisjonen de nærmeste få årene, forteller Tim Grage, som er forretningssjef for Siemens eAircraft. Flynytt møtte Grage under Aero 2015 i Friedrichshafen.

I en presentasjon under EAS-seminaret i Santa Rosa to uker senere gjør imidlertid Siemens det klart at det er i hybridverdenen de ser for seg at det viktigste markedet for elektroflyprodukter vil være. Planen Siemens har lagt til grunn innebærer at kommersielle rutefly skal være på vingene med hybriddrift fra 2035.

– Ved å gå for en hybrid drivkjede for airlinere, vil drivstofforbruket totalt sett kunne reduseres med så mye som 25 prosent, sier Siemens' elektroflysjef Frank Anton til EAS-forsamlingen. Anton er selv småflyger og har ledet utviklingsarbeidet.

Siemens skal levere elektromotor til Pipistrels Panthera i hybridversjon, og de leverer også motoren til Alpha Electro.

Airbus vil levere elektrisk toseter i 2017

Airbus har for lengst etablert en egen underavdeling, Voltair SAS, som er dedikert til elektriske småfly. Så sent som i april ble et flunkende nytt fabrikkanlegg for Voltair SAS avduket i Pau, Frankrike. Dessuten har Airbus lagt inn 20 millioner euro i utviklingen av den elektriske toseteren E-Fan 2.0. Ifølge Airbus' California-baserte utviklings- og forretningssjef Ken McKenzie regner Airbus med å være leveringsklar med flyet allerede i 2017.

E-Fan 2.0 er beregnet for kortere treningsturer, i likhet med Pipistrels Alpha Electro. 90 minutter er anslått aksjonstid, skjønt utvikling av batteriteknologi kan dytte dette tallet litt fram når vi skriver 2017. Flyet vil ha et tilsvarende et hurtigvekslende batterisystem som Alpha Electro, slik at trening kan foregå kontinuerlig.

Det elektriske framdriftssystemet består av to "ducted fans" som rett nok har noe lavere virkningsgrad enn vanlige propeller, men som har vesentlig lavere støynivå. Landingstrening uten støy har vært et kjernekriterium for utviklingsteamet. Under taksing drives hjulene fram med kjededrift, da dette er mer økonomisk enn å bruke dytt fra propellene.

Airbus anslår videre at det fireseters hybridflyet E-Fan 4.0 vil være leveringsklart i 2020. Dette flyet vil produseres i USA og være utstyrt med Airbus' egenutviklede serielle hybridsystem. Gjennom en hybridløsning, vil flyet både egne seg som tur- og treningslfy. Illustrasjon av E-Fan 2.0 (Airbus Group / Voltair)files/content/news/image.php.jpg

Powered by Labrador CMS