Elektrisk to-seter på vei

Calin Gologan hos PC-Aero kunngjør to store nyheter på Aero 2012: Nytt solardrevet énsetersfly i tillegg til utvikling av et toseters batteridrevet fly sammen med universitetet i Augsburg.

Calin Gologan er primus motor i PC Aero og presenterer her Elektra Two. Foto: Torkell Sætervadet

For det første lanserer foretaket en ny versjon av det elektriske énsetersflyet Elektra One – Elektra One Solar. Dette flyet har forbedret vingedesign sammenliknet med forgjengeren som fløy for første gang ifjor i tillegg til at vingene er dekket av solceller. Glidetallet er som på et seilfly med hele 1:30. Dermed kan så mye som halvparten av den energien flyet trenger for horisontal flyging forynes gjennom solcellene på vingene. Første flyging er ventet å finne sted i juni, mens bestillinger for leveranser ventes å kunne mottas innen utgangen av året.

Elektra Two

Prosjektet Elektra Two har kommet vesentlig lenger siden fjorårets fagmesse i Friedrichshafen. En modell av dette toseters batteriflyet er allerede klar, og fem studenter ved universitetet i Augsburg er godt i gang med å utvikle flyet fra konsept til ferdig produkt sammen med firmaet PC Aero. Flyet vil komme i to utgaver Elektra Two Record og Electra Two.

Rekordutgaven er laget for å vinne en verdensrekord med flyging gjennom en hel natt, og denne versjonen vil bare ha plass til én passasjer. Flyprosjektet gjennomføres for å vise hva som er teknisk mulig allerede i dag fra et konseptuelt standpunkt. I svært langsom horisontal flyging vil Eletra One Record kun behøve 1.8 kilo-Watt (kW) til enhver tid. Solcellepanelene på vingene yter hele 3,2 kW, og dermed vil faktisk flyet ha et overskudd av energi på dagtid. Dette overskuddet vil lagres i batterier som skal gjøre det mulig å holde flyet i lufta gjennom en hel natt i Tyskland. Rekkevidden anslås til 3.000 km.

Elektra Two som produkt vil deretter lanseres under Aero 2013. Flyet vil få to seter og ha en maksimal avgangsvekt på 472.5 kg, og det vil altså opereres som mikrofly. Rekkevidden vil bli på respektable 1.000 km, og flyet vil være beregnet på skolevirksomhet. Med en støyprofil på fattige 45 dBA, vil flyet kunne åpne helt nye muligheter for GA-operasjoner og flyskoler.

Ikke minst vil elektrisk flyging kunne bli svært rimelig. Prisen for Elektra Two er ikke kunngjort ennå, men derimot er timeprisen for Elektra One kjent og utgjør under 300 kroner per time.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen