ELFLY:

Elektrisk fly har nødlandet ved Gullknapp

Både fartøysjef og passasjer kom uskadet fra hendelsen.

NØDLANDET: Det var fartøysjef og en passasjer ombord da flyet måtte nødlande.
NØDLANDET: Det var fartøysjef og en passasjer ombord da flyet måtte nødlande. (Foto: Avinor)

Norges første elektriske fly, LN-ELA, foretok i dag en nødlanding på vann ved Gullknapp i Arendal.

Begge de to personene ombord kom uskadet fra hendelsen. Det var Avinor-sjef Dag Falk-Petersen som var fartøysjef, mens statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo var passasjer. Flyet hadde foretatt flere flyvninger i området i forbindelse med Arendalsuken.

- Jeg har fått beskjed om at LN-ELA har nødlandet på vann, cirka to nautiske mil fra flyplassen. De to ombord er uskadde og varslet selv om hendelsen. Utover det vet vi lite, sier generalsekretær John Eirik Laupsa til Flynytt. 

Flyet skal nå fraktes til Havarikommisjonen for videre undersøkelser. Det er ennå uklart hvorvidt det vil komme tilbake i luften. Foto: Elisabeth Grosvold / Agderposten

 Meldte "mayday"

Redningsleder ved Hovedredningssentralen Sør-Norge, Eirik Walle, opplyser til Flynytt at de ble varslet om hendelsen kl. 14.41.

- Det var en SAR-varsling som hadde sitt utgangspunkt i tårnet på Gullknapp. De kunne melde om at et par minutter tidligere hadde fartøysjefen på LN-ELA meldt om problemer med motoren, sier han.

Han bekrefter at det ifølge tårnet på Gullknapp ble meldt "mayday".

- De var da i cirka 1000 fot og ville forsøke å nødlande på et jorde. Under samtale og avklaring om hvem som gjør hva, ringte fartøysjefen og det ble avklart at de to var ok, sier redningslederen.

Havnet i vann

Innen den tid var en SeaKing på Rygge som var på et treningsoppdrag i Notodden-området bedt om å sette kurs mot Arendal.

- Også Luftambulansen i Arendal var engasjert da telefonen fra fartøysjefen kom om at de to hadde nødlandet og flyet hadde slått rundt. Da kansellerte vi SeaKingen, og ble enige om at politiet overtok den videre koordineringen. Det var da å finne ut hvor de hadde nødlandet og hente de to som etter eget utsagn var uskadde. For sikkerhetsskyld fløy Luftambulansen frem og tok en sjekk av de to, sier Walle.

Han forteller at maskinen ligger delvis på land, delvis på vann.

- Hvordan dette har foregått, om de har landet på vann eller endt opp på vann, vet vi ikke. Vi vet bare at flyet ligger delvis på land, delvis på vann nå, ifølge Havarikommisjonen. 

Pionérfly

Flyet er av typen Pipistrel Alpha Electro. Avinor, SAS, Widerøe, miljøstiftelsen Zero og Norges Luftsportforbund har samarbeidet om å få maskinen til landet. 

– Elflyet har foretatt en kontrollert sikkerhetslanding i forbindelse med flyging under Arendalsuka. Passasjer og pilot er uskadet, heldigvis. Utover det kan vi ikke si noe om hendelsesforløp og årsak, sier pressekontakt Lasse A. Vangstein i Avinor til NTB.

Passasjeren Aase Marthe J. Horrigmo (Høyre) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet sier til NTB at det var en dramatisk opplevelse, men at det gikk overraskende bra.

- Det var en fantastisk pilot som beholdt roen hele veien, og det gjorde meg så trygg som man kan bli i en sånn situasjon, sier hun.

Flyet kom til Norge i fjor, og hadde sin første offisielle flytur over norsk jord 18. juni samme år. Det markerte et stort skritt i utviklingen mot en grønnere luftfart. 

Maskinen har en flytid på 40 til 60 minutter. LN-ELA er utstyrt med to batterier på 58 kilo hver, ett foran og ett bak kabinen. Samlet gir de 21 KWH. Med en god strømkilde – ideelt 400V/32A – er maskinen tilbake på 100 prosent etter en times tid på bakken.

Som Flynytt tidligere har skrevet har flyet fått nasjonalt særskilt luftdyktighetsbevis og kan ha med 177,5 kg nyttelast.  Det kan flys av personer med minimum LAPL(A) eller PPL(A), med klasserettighet for single engine piston, så fremt det er gjennomført differansetrening med instruktør som er signert ut i flygerens loggbok.

Flynytt følger saken.

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen