FREMTIDENS LUFTFARTØY:

EASA på banen for å sertifisere flygende taxier

Utvikler nytt regelverk for vertikale start- og landingsfly.

FLYGENDE TAXI: EASA ønsker en ny sertifiseringskategori for VTOL-fartøyer. På bildet ser vi Airbus' flygende taxikonsept Alpha One, som hadde sin jomfrutur i slutten av januar. Maskinen fløy da i en høyde på fem meter i 53 sekunder.
FLYGENDE TAXI: EASA ønsker en ny sertifiseringskategori for VTOL-fartøyer. På bildet ser vi Airbus' flygende taxikonsept Alpha One, som hadde sin jomfrutur i slutten av januar. Maskinen fløy da i en høyde på fem meter i 53 sekunder. (Foto: Airbus)

En rekke aktører har meldt seg på i kappløpet om å først utvikle et luftfartøy som egner seg som flygende taxi. Giganter som Airbus, Uber, NASA, Embraer og Rolls Royce har alle annonsert at de jobber med konsepter som har som mål å ta drosjenæringen til himmels, bokstavelig talt. 

Nå er også det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA på ballen.

Muliggjør sertifisering

Den 15. oktober offentliggjorde de et forslag om luftdyktighetsstandarder som vil muliggjøre sertifisering av små vertikale start- og landingsfly (VTOL).

Forslaget, som nå er ute på høring, er første skritt på veien mot å komme opp med et regelverk som skal sikre sikker drift av kommersielle flytaxiselskaper og elektriske VTOL (eVTOL)-fly i Europa, skriver EASA i en pressemelding. 

VTOL-fly finnes ikke i sertifisert utgave for denne typen operasjoner i dag. Gjennom dette arbeidet får bransjen en reell mulighet til å lage og selge slike produkter. Fartøyene som flyr i dag faller inn under kategoriene «military» eller «experimental». 

Ny kategori

Flysikkerhetsbyrået innfører nå en helt ny kategori, en såkalt Special Condition, som omfatter luftfartøy som kan lette og lande vertikalt, enten ved hjelp av jet-løftemotorer, dreibare motorinstallasjoner med propeller/rotorer på vingene eller dreibare vinger med motorer som følger med. 

De nye sertifiseringskravene vil gjelde for VTOL-fartøyer med personer ombord. For at de skal omfattes av det nye regelverket må de ha en passasjersetekonfigurasjon på fem eller mindre og MTOW på maks 2 000 kilo.

Kravet gjelder både pilotstyrte og autonome luftfartøy.

Forslaget er ute på høring frem til 15. november. Du kan lese det i sin helhet HER

 

 

 

 

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA Probes Potential 737 MAX Design Flaw

Following the Lion Air crash in Indonesia last month, the FAA is focusing new scrutiny on the control architecture...

Dornier Secures $170 Million In Funding

Dornier Seawings reports having received approximately $170 million in funding from its Chinese shareholders to...

GAMA Promotes eVTOL Development

The General Aviation Manufacturers Association will accelerate its efforts to work with European regulators to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen