Diamond med to nye twins

Diamond Aircraft er tungt til stede i Friedrichshafen og lanserer to nye tomotorsfly, DA42 V1 og DA52. Sistnevnte benytter den siste utgaven av Austro Engines dieselmotor, AE300E, som yter 180 hestekrefter. Mens DA42 V1 er bygget for hastighet, er DA52 bygget for plass og har en meget romslig cockpit med plass til opptil syv seter. Felles for begge flyene er svært drivstofføkonomisk drift takket være kombinasjonen jetdrivstfoff og dieselmotor.

DA52 er basert på DA50 Magnus romslige cockpit.

DA52 er unnfanget på knappe seks måneder og kan anses som en tomotorsutgave av det lenge planlagte énmotorsflaggskipet til Diamond, DA50 Magnum. DA50 har vært i lufta i flere år nå, men den er fortsatt ikke lansert i markedet da Diamond venter på en egnet dieselmotor med tilstrekkelig effekt. I øyeblikket sitter det en 168-hesters Austro i nesa på DA50, men Diamond innser at et så stort enmotorsfly som DA50 Magnum ikke vil ha mye appell i markedet om det ikke har en ytelse som svarer til komforten ombord. I påvente av motorutvikling hos datterselskapet Austro Engine som samarbeider med Steyr om en ny 300-hesters dieselmotor, valgte Diamond å dra fordeler av skrogutviklingen og lansere flyet i en tomotorsutgave isteden.

Etter første flight med DA52 uttalte Diamonds eier og direktør Christian Dries at dette er det beste prototypflyet han noen sinne har vært med på en jomfrutur med. Flyet skal ha overgått alle forventningene til Dries og utviklerteamet ledet av Mannfred Zipper.

Under testflighten oppnådde flyet en initial climb på 1.700 fot per minutt, mens hastigheten var 120 knop. Under marsj oppnådde flyet 190 knop TAS med god margin, og Diamond forventer enda høyere hastigheter etterhvert som testprogrammet skrider fram.

Ingmar Mayerbuch var pilot for den 420 km lange flyturen fra Wiener Neustadt til Friedrichshafen, og i et forsøk på å se hvor økonomisk han kunne fly maskinen, klarte han å fly med et forbruk på bare 60 liter jetfuel. Det utgjør bare "1.4 liter på mila", sensasjonelt lavt for et tomotorsfly. Forbruk per setekilometer med syv seter vil være så lavt som 0,020 liter, godt under en Airbus A-380 som forbruker 0,029 liter på samme oppgave.

DA42 V1 brøt 200-knopsgrensen

Mens DA52 er basert på skroget til DA50, er DA42 basert på DA40-skroget. Ifjor gjennomførte Diamond betydelige forbedringer av skrogformen for å redusere motstand og øke ytelsen. Innsatsen kastet av seg, og DA42 V1 brøt da også 200-knops-grensen rett før jul. Klatreegenskapene tilsier 1.900 fot per minutt ved havoverflaten – også det meget bra for et relativt lite tomotorsfly. Motoren som flyet i øyeblikket er utstyrt med er en tidligere utgave av Austros AE300 som yter 170 hester per side.

Under Aero 2012 kom DA42 V1 litt i skyggen av DA52, men flyet innebærer et mer økonomisk alternativ som attpåtil har høyere ytelser.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen