EL-FLY: Det elektriske flyet besøkte Norge i høst. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk prøvesitte cockpit. Her sammen med testpilot Didier Esteyne og Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen.

Dette har aldri skjedd før: Elektriske fly er nevnt i Nasjonal transportplan

Regjeringen har for alvor fått øynene opp for den elektriske revolusjonen som foregår i luften.

Publisert Sist oppdatert

For første gang står ordene "elektriske" og  "fly" å lese etter hverandre i Nasjonal transportplan (NTP). 

- Økende interesse

Transportplanen for 2018-2029, som presenterer regjeringens transportpolitikk, ble offentliggjort i dag. 

Der står det blant annet at selv om utviklingen av elektriske fly har kommet kort sammenliknet med biodrivstoff, er interessen for og aktiviteten rundt utviklingen av elektriske fly økende.  

- En rekke aktører, inkludert Siemens, NASA, Boeing og Airbus arbeider nå med elfly-prosjekter. Det helelektriske og oppladbare Airbus E-Fan fløy over Den engelske kanal sommeren 2015. Avinor har sammen med Norges Luftsportforbund (NLF) etablert et langsiktig prosjekt for innfasing av elfly i norsk luftfart, kan man lese.

Regjeringen støtter elfly-prosjekt

Videre står det at Avinor, sammen med andre aktører, vil vurdere muligheter og utfordringer, med mål om å introdusere elektriske fly på norske innenriksruter i løpet av 10-15 år.

Regjeringen er tydelige på at de er positive til å undersøke mulighetene for elektrisk luftfart.

- Sammen med NLF vil Avinor ta kontakt med aktuelle flyselskaper og industrielle aktører som vil bli invitert inn i prosjektet. Regjeringen støtter dette initiativet, skriver de.

I transportplanen slås det fast at "Fremtidens transport er rask, effektiv, utslippsfri og sannsynligvis også førerløs".

Norge som testland?

Det omtalte flyet E-fan var i høst utstilt på Youngstorget i Oslo i forbindelse med Zerokonferansen. Da fortalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Flynytt at utviklingen av elfly har gått raskere enn han hadde forventet.

- Jeg tror mange av oss for bare kort tid siden hadde vanskelig for å tro på elektriske batterifly, men dette viser at vi alle tok skammelig feil. Utviklingen går kjempekjapt, sa han. 

Samferdselsministeren sa også at han ønsker at Norge skal være et interessant sted for å teste ut elektrisk luftfart.

- Jeg ønsker jo at Airbus, Boeing, og andre aktører, skal tenke "Hvor skal vi teste dette ut? Norge!

Les også: - Dette viser at vi alle tok skammelig feil

Powered by Labrador CMS