Swift Aircraft

Dette flyet skal bli britenes nye yndling

Swift VLA 100 skal være på vingene i 2017.

Mock-upen til Swift ble utstilt på AeroExpo på flyplassen Sywell i England i 2014. Halen er blitt større i det endelige designet. (Bilde: Ole Steen Hansen)

Swift Aircraft har startet produksjonen av sitt første fly.

Selskapet ble opprettet i 2007 med formål om å produsere hel-britiske fly. Nå er finansieringen i orden, slik at en prototype kan fremstilles.

Bygger på stolte tradisjoner 

ENDELIG DESIGN: Slik skal det nye flyet se ut. Det er lett å se hvor inspirasjonen til vingeformen kommer fra!
ENDELIG DESIGN: Slik skal det nye flyet se ut. Det er lett å se hvor inspirasjonen til vingeformen kommer fra! Foto: Swift Aircraft

England har en betydelig aerospace-industri, men de fremstiller fly, eller deler til dem, i samarbeid med andre land.

Blant annet Eurofighter og Airbus’ rutefly er resultater av slike samarbeid. Det skaper mange arbeidsplasser, men det foregår mer anonymt enn den gang virksomheter som Avro, Hawker, Gloster, de Havilland, Vickers og mange andre laget sine egne flytyper.

NYTT FLY: Swift VLA 100 skal være på vingene i løpet av 2017. (Foto: Swift Aircraft)
NYTT FLY: Swift VLA 100 skal være på vingene i løpet av 2017. (Foto: Swift Aircraft)

Nå er håpet at Swift igjen skal få i gang produksjon av et rent britisk fly, og det er ikke tilfeldig at vingen er til forveksling lik den på en Spitfire. Det er stolte tradisjoner man bygger videre på.

På vingene i 2017 

Men kan man være bekjent av å invitere kjæresten ut på tur i en 40 år gammel PA-28 – og samtidig påstå at det er en hightech og kul opplevelse? Nei, mener folka bak Swift.

Og det har de tenkt til å rette opp med sitt nye design.

Prototypen forventes å være på vingene i 2017.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Senate Committee Says No To ATC Privatization

<p>General-aviation advocacy groups have united in their efforts to oppose the privatization of the nation’s air...

Trig Avionics Offers Low-Cost ADS-B GPS Receiver, Comm Radio

<p>At AirVenture 2017, Trig Avionics introduced a low-cost ADS-B-compliant WAAS GPS receiver and lower-cost VHF comm...

Daher Debuts the TBM 910 at AirVenture

<p>With the sun slowly setting on Garmin’s landmark G1000 EFIS suite, aircraft manufacturers are rapidly switching to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen