TRIFAN:

Dette fartøyet kan gå fra å være et helikopter med tre rotorer til å bli et fly med to store propeller

Amerikanske XTI Aircraft jakter 25 millioner dollar i håp om å kunne starte neste fase av utviklingen av VTOL-fartøyet Trifan.

NYTT KONSEPT: Trifan er noe så sjeldent som et VTOL-businessfly.
NYTT KONSEPT: Trifan er noe så sjeldent som et VTOL-businessfly. (Foto: XTI)

Amerikanske XTI Aircraft håper å skaffe til veie 25 millioner dollar slik at de kan starte neste fase av utviklingen av Trifan, et businessfly, som vil kunne ta av og lande vertikalt. Pengene forventes å komme fra crowdfunding og angivelig også fra større aerospace-firmaer som har vist interesse.

På markedet i 2022

En modell i 60 prosent størrelse er bygget og den er snart i full gang med testflyvninger. Erfaringene man gjør med modellen skal brukes til å lage en prototype i full størrelse. XTI forventer at Trifan er på markedet i 2022.

Målet er  ha Trifan på markedet i 2022.

Maskinen vil kunne ta av vertikalt takket være tre store ducted fans, som hver drives av to elektriske motorer. Det er en fan på hver vinge og en på flykroppen, som skjules når Trifan går fra vertikal start til flyging fremover, der vingen leverer oppdriften.

Flyet har batterier, men man må anta at de har sterkt begrenset kapasitet. Trifan er utstyrt med Honeywell HTS900-turbinmotor.

Tre avgjørende faktorer

Og hvordan har de så lyktes med å skape noe så sjeldent som et VTOL-forretningsfly? XTI påpeker selv at tre faktorer har vært avgjørende: Utviklingen av lettere turbinmotorer, kullfiber-teknologi og kraftige datamaskiner som kan assistere piloten i den vanskelige fasen der to vinge-fans skal dreies og fartøyet gå fra å være et helikopter med tre rotorer til å være et fly med to store propeller.

Markedet for flyet vil være forretningsfolk, som får en luksuriøs og praktisk kombinasjon av et helikopter og et fly. Konseptet er også tidsbesparende ved at man ikke er nødt til å lande på en flyplass langt fra stedet man egentlig vil besøke.

Det er forventet at marsjfarten blir 300 kts, flyhøyden 29 000 fot og rekkevidden 1200 nautiske mil. Flyet vil ha plass til en pilot og fem passasjerer.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA Probes Potential 737 MAX Design Flaw

Following the Lion Air crash in Indonesia last month, the FAA is focusing new scrutiny on the control architecture...

Dornier Secures $170 Million In Funding

Dornier Seawings reports having received approximately $170 million in funding from its Chinese shareholders to...

GAMA Promotes eVTOL Development

The General Aviation Manufacturers Association will accelerate its efforts to work with European regulators to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen