FLYVIKING:

- Det har vært en utfordrende tid. På alle måter

... Men Ola Giæver er ikke i tvil om at han hadde startet flyselskap igjen. Nylig landet han i Tromsø med FlyVikings tredje fly.

TRE FLY: Ola Giæver og FlyViking har nå tre fly i stallen. Alle maskinene er av typen Dash-8. Foto: NRK

Det ferske flyselskapet FlyVikings tredje fly av typen Dash-8 har landet på norsk jord.

Det skjedde natt til 11. juli etter en lang ferd fra Calgary via Grønland og Island.

Fløy selv

- Det var en kjempefin flytur! forteller en entusiastisk gründer og pilot Ola Giæver til Flynytt på telefon. 

GUNNHILD: FlyVikings tredje fly er oppkalt etter Gunnhild Kongemor.
GUNNHILD: FlyVikings tredje fly er oppkalt etter Gunnhild Kongemor. Foto: FlyViking

I likhet med da FlyVikings to andre fly ble brakt til Norge, var det Giæver selv som fløy maskinen hjem. Med på turen var den nederlandske FlyViking-kapteinen Marcel Boerkoel, flystudenten Halstein Olsen og flyinteresserte Håkon Nilsen fra Alta. 

Les også: FlyVikings første fly har landet på norsk jord

Planen var å fly fra Calgary via Churchill til Iqaluit, for deretter å fly over Grønland og lande på Reykjavik.

- Men så fikk vi motvind og rakk ikke frem til Iqaluit før rullebanen stengte. Vi ba dem om å holde åpent, men det ville de ikke. Så da satte vi kursen sørover mot Kuujjuaq (en liten landsby i Quebec, red.anm.), forteller Giæver. 

Utfordringene stanset ikke der.

- Da vi gikk dit fikk vi så lang distanse direkte til Island at vi måtte vente fra lørdag til mandag, siden vi ble nødt til å stoppe på Grønland for å fuele. De holder stengt på søndager. Å åpne flyplassen koster 20-25 000 kroner, så da tok vi heller et ekstra døgn i Kuujjuaq. Vi tok oss en pils der, sier han og ler. 

- En opplevelse for livet

VAKKER INNFLYGING: Like før landing på flyplassen i Narsarsuaq.
VAKKER INNFLYGING: Like før landing på flyplassen i Narsarsuaq. Foto: Privat

Turen gikk så til Narsarsuaq og verdens største øy. Det bø på store naturopplevelser. 

- Vi fløy over breene og så blant annet Hurtigruta. Det var utrolig vakkert. En opplevelse for livet! 

Både fly og menn trengte påfyll før den lange turen hjem.

- I Narsarsuaq spiste vi et dansk wienerbrød hver og drakk en kopp kaffe. Så fløy vi videre til Reykjavik. Der spiste vi en banan og drakk mer kaffe. Så dro vi videre til Tromsø, sier Giæver, som er godt fornøyd med å ha fått det tredje flyet til Norge.

Rundt tyve piloter

Nå står Dash-8 nummer fire for tur. Det skal om alt går etter planen hentes om mellom seks og åtte uker. 

- Vi har rundt tyve piloter nå. Det øker for hvert fly vi får. Vi har nå tre fly og to i bestilling med mulighet for å bestille flere, sier gründeren.  

I COCKPIT: FlyViking-gründer Ola Giæver på vei fra Calgary til Tromsø.
I COCKPIT: FlyViking-gründer Ola Giæver på vei fra Calgary til Tromsø. Foto: Privat

Det har snart gått fire måneder siden FlyViking hadde sin første ruteflyvning. 

- Vi har bare gode erfaringer. Vi har gått fra null til tre fly i løpet av kort tid. Det er en stor operasjon. Det er spennende. Det koster mer enn man tror og det tar mer tid enn man tror. Alt er mer enn man tror, sier Giæver.

- En stor utfordring

- Har det vært en utfordrende tid?

- Det vil jeg jo si. På alle måter. Det er en stor utfordring, hele greia. Det er en enorm operasjon, egentlig. Det betyr ikke at det er umulig. Det har vært gjort før og vil bli gjort igjen av andre.

- Ville du gjort det igjen?

TREDJE FLY: Her er det nyeste tilskuddet i FlyVikings flypark. Foto: Privat
TREDJE FLY: Her er det nyeste tilskuddet i FlyVikings flypark. Foto: Privat Foto: Privat

- Ja, det ville jeg gjort. Helt klart! Jeg visste i hovedsak hva det ville innebære, men det er mye man ikke vet og man får seg noen overraskelser. Men så lenge man vet det vil komme overraskelser, så er det ikke så farlig. Det tar mer tid, er mer komplekst og koster mer penger. Vi har ikke råd til å slurve, vi har store krav til sikkerhet og regularitet, og økonomi etter hver, sier Giæver.

Den nye Dash-8-maskinen har fått navnet Gunnhild Kongemor etter den norske dronningen som var gift med Eirik Blodøks. 

Les mer: Flynytt anmelder: «Giæver på egne vinger»

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen