OSLO LUFTHAVN:

- Det er den viktigste milepælen her på Gardermoen siden 8. oktober i 1998

Terminalen på Gardermoen er nær doblet i størrelse og vil nå ha plass til 40 millioner reisende i året. Oslo lufthavn er utvidet med 21 nye butikker, 37 nye restauranter og barer, 11 nye porter for sikkerhetssjekk, 40 nye selvbetjente innsjekkingsplasser og 34 nye tradisjonelle innsjekkingsplasser.

STORSLÅTT ÅPNING: Flyplassjef Øyvind Hasaas avsluttet feiringen av den nye terminalen sammen med Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) og styreleder i Avinor, Ola Mørkved Rinnan. (Bilde: Lars Brede Grøndahl)
 

Balansekunstner Espen Rønningsbakken og Hans Majestet Kongens 3. Gardekompani og musikkorps fikk æren av å avslutte en storslått åpning av nye Oslo lufthavn torsdag. 

Utvidelsen av hovedflyplassen ble påbegynt i 2012, har stort sett vært «foran skjema» og innenfor budsjett på 13.8 milliarder kroner. OSL markedsfører seg som «hele landets hovedflyplass»

- Et kunststykke

Balansekunstner Espen Rønningsbakken ble heist opp fikk æren av å avslutte en storslått åpning av nye Oslo lufthavn torsdag, sammen med Hans Majestet Kongens 3. Gardekompani og musikkorps.
Balansekunstner Espen Rønningsbakken ble heist opp fikk æren av å avslutte en storslått åpning av nye Oslo lufthavn torsdag, sammen med Hans Majestet Kongens 3. Gardekompani og musikkorps. Foto: Lars Brede Grøndahl

Samtidig med full utbygging, er OSL i løpet av byggeprosessen de siste seks årene blitt kåret til Europas mest punktlige lufthavn.

– Hvordan er det mulig?, spør konferansier Herborg Kråkevik under åpningsseremonien i nye Pir Nord.

– Ja, det er et kunststykke. Det er så mange dyktige mennesker som arbeider her. Vi har delt opp operasjonene i to; de som bygger, som selvfølgelig fokuserer på byggeriene, og så har vi driftsorganisasjonen. I tillegg er det noen som koordinerer dette seg imellom, sier flyplassjef Øyvind Hasaas.

– Det har vært en fantastisk innsats fra hele laget, og dermed har dette vært mulig. Vanskelig, krevende og gode diskusjoner, men respekt for hverandres profesjonalitet, og dermed blir laget større enn den enkelte.

37 nye restauranter

Oslo lufthavn er utvidet med 21 nye butikker, 37 nye restauranter og barer, 11 nye porter for sikkerhetssjekk, 40 nye selvbetjente innsjekkingsplasser og 34 nye tradisjonelle innsjekkingsplasser.

Arbeidet med utvidelsen av lufthavnen startet med etablering av nye taksebaner. De siste månedene har hundrevis meldt seg som testbrukere av Terminal 2 og Pir Nord. Nye butikker, restauranter og barer har kommet på plass og åpnet fortløpende de siste ukene.

Over 100 ordførere i flyplasskommunene, flyplassjefer i Avinor, politikere og mange andre ble invitert til den offisielle åpningen på Gardermoen.

– Det er et stort øyeblikk, selvfølgelig, det er den viktigste milepælen her på Gardermoen siden 8. oktober i 1998 etter at vi åpnet første gang. Vi tar i bruk nær det dobbelte arealet av hva vi hadde før inne i terminalen. 

Antallet personer som arbeider fast på Gardermoen kan sammenlignes med antall innbyggere i en av landets kommuner.

– Det er 22 000 som har adgangskort her. Av de er det 13 000 som jobber fast på Gardermoen og antallet vokser med rundt 500–700 nye arbeidsplasser per millioner passasjerer, opplyser flyplassjef Øyvind Hasaas.

– Hvor lenge vil den nye lufthavnen vare før OSL må utvide igjen, og med en tredje rullebane?

– Vi tror dette har en kapasitet til opp mot 40 millioner passasjerer i året før vi må utvide med en tredje rullebane. Det er veldig lange planprosesser som går på denne type store infrastruktursystemer. Derfor har vi nå fått beskjed fra Regjeringen om å starte planarbeidet og søke om konsesjon for en tredje rullebane, så får vi bygge den når vi har utnyttet alle muligheter innen dagens tobanesystem.

– Åpningen i dag var storslått. Hvordan er det å være sjef for dette gigantprosjektet?

– Dette er en stolt dag for oss alle, og jeg er ydmyk overfor den oppgaven som er levert av alle 13 000 som jobber her oppe. Nå kommer eksamen, når vi skal drive en god lufthavn hele sommeren.

– Har du en beskjed å gi til pilotene som kommer til den nye lufthavnen?

– Pilotene har øvd seg nå nesten ett år, så de er vant til å kjøre disse gatene ute på Pir Nord. Vær oppmerksom, følg skiltene og bli kjent med den nye og fine terminalen vår, oppfordrer Øyvind Hasaas.

Norwegian med ny rute

Oslo lufthavn mottok under åpningsseremonien en gave fra Bjørn Kjos i Norwegian, som vil starte opp en direkterute fra Gardermoen til Seattle.

– Det synes vi er fantastisk. Vi tror at Norge bør koble seg mer på det interkontinentale nettverket og dette er et flott bidrag fra Norwegian. Så det er vi takknemlige for.

Flyplassjef Øyvind Hasaas avsluttet feiringen av den nye terminalen sammen med Avinor-sjef Dag Falk-Petersen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og styreleder i Avinor, Ola Mørkved Rinnan.

– Dette har vært en flott dag for oss i Avinor, men det aller viktigste er at dette er en dag for hele Norge. Det er utrolig deilig å være i havn med dette store byggeprosjektet, sier Dag-Falk Petersen.

13, 8 milliarder kroner

Det har vært stor interesse for å delta på den offisielle åpningen av nye Oslo lufthavn.

– Det er voldsom interesse, det er kommet folk fra hele Norge, fra Svalbard og ned til Kristiansand, øst og vest, stort og smått; ordførere, lufthavnsjefer, og masse andre interesserte. Det er mange mange som har tatt del i denne dagen.

– Det er en stor milepæl for Avinor. Vi har investert 13,8 milliarder kroner. Oslo lufthavn og Gardermoen er jo navet. Det må virke og navet har fått mer kapasitet, så nå har vi det romslig, ihvertfall en stund framover.

Terminal 2 og Pir Nord følges opp med nye utbygginger på Gardermoen, som påbegynnes allerede i år.

– Vi er i gang og har beslutning på den første delen av det som kalles «non-Schengen». Der skal det bygges et betydelig areal med rundt 4 milliarder i investeringer. Vi ser på videre utvidelser mot nord her, og også ved det vi kaller «Pir Syd», som noen kalt «Gate 19» eller «Terminal B», hvor det skal gjøres noe etterhvert.

- Er blitt spektakulært

Utvidelsen av Oslo lufthavn er preget av store arealer, effektive løsninger og det er lagt stor vekt på arkitektur.

– Det er blitt en av de flotteste lufthavnene i hele Europa?

– Ja, det er blitt spektakulært. Arkitektene våre har gjort en fabelaktig bra jobb, og arkitekt Gudmund Stokke er en nestor på dette området. 

– I tillegg er det blitt en ekstrem effektiv lufthavn. Uansett hvor du er i denne lufthavnen, så 450 meter eller mindre flytogterminalen, hvor finner du det andre steder i verden? Så den er blitt supereffektiv samtidig den er veldig flott og luftig og lys, sier Dag Falk-Petersen.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen