DC-3:

Derfor kommer aldri Den Gamle Dame tilbake på vingene

Danskenes DC-3 har hatt sin siste flyvning.

OY-BPB fotografert over København i mai 2019.
OY-BPB fotografert over København i mai 2019. (Foto: Ole Steen Hansen)

Den danske DC-3-en, Den Gamle Dame, skal aldri mer fly.

Da motoren ble undersøkt etter sesongens siste flyvning til vinterhiet på Kastrup ble det oppdaget langt mer metallspon i Motor 1 enn det man kan fly med.

Utfordringer i kø

Behovet for en ny motor er imidlertid ikke den eneste grunnen til at flyet er permanent grounded. En rekke større oppgaver med ettersyn, maling av flyet og bytte av Motor 2 var allerede planlagt de neste årene. Det ville blitt utfordrende, men fortsatt mulig, å skaffe midler til dette arbeidet. 

Et større problem ville bli å skaffe flere piloter og mekanikere, for personer med stjernemotorekspertise vokser ikke akkurat på trær. Det ble dermed antatt at mekanikersituasjonen ville bli den største utfordringen.

Og så dukket dette opp - en nedslitt motor etter bare 230 timer!

Det var dråpen som fikk begeret til å renne over.

75 år langt flygende eventyr

De to foreningene som drifter flyet – Foreningen For Flyvende Museumsfly  og DC-3 Vennerne – har derfor besluttet at flyet blir stående på bakken som en statisk museumsgjenstand.

Det har vært en vanskelig beslutning, og det hele er veldig, veldig trist.

Det vil bli holdt en ekstraordinær generalforsamling om situasjonen den 21. januar. 

Det er et 75 år langt flygende eventyr som nå er over. OY-BPB rakk å sette mange spor etter seg.  Flyet var på vingene for både USAAF, Luftforsvaret, Det Norske Luftfartselskab, SAS, Flyvevåbnet, Bohnstedt-Petersen (firmafly) og nå sist DC-3 Vennerne/Foreningen For Flyvende Museumsfly.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen