Veteranfly:

Braathens gamle traver endte sine dager på Sola. Mange har jobbet hardt for å få flyet hjem. Foto: Martin Nilsen

Derfor endte flyet sine dager som museumsgjenstand i Norge

- Jeg har cirka 30 DC-6-ere i bakgården, som jeg kan plukke deler av. Det var ikke nødvendig å la denne bli et fly til kanibalisering.

Publisert

SOLA: Tirsdag 2. juni endte en DC-6B sin lange karriere i luften ved landingen på Sola. 

Bjørn L.G. Braathen, sønn og sønnesønn av flyselskapsbyggerne Ludvig G. Braathen og Bjørn G. Braathen, var meget fornøyd over å kunne se det historiske flyet LN-SUB tilbake i Norge.

Det gamle Braathens SAFE-navnet var lakkert i sine karakteristiske skråstilte bokstaver, som om bokstavtoppene blåses bakover av fremdriften det hel-norske selskapet mange år hadde i Norge og i norsk luftfart.

Braathens-fondet har i flere år vært forberedt på å finansiere hoveddelen av veteranflyprosjektet, men mye turbulens har forsinket, forkludret og til slutt stoppet planene.

Formålet ble borte

Fondets midler var ment å skulle bidra til etterutdanning for barn av ansatte i Braathens SAFE. Flyselskapet er for lengst historie, og fondets formål var ikke lenger mulig å oppfylle.

 - Derfor er jeg meget fornøyd med at fondets rest-midler blir brukt på denne måten, sier Bjørn L.G. Braathen til Flynytt.

Et par timer før det 63 år gamle DC-6B-flyet skulle returnere til Norge, fikk Braathen besøke Flyhistorisk Museum Sola for første gang. Han fanget ivrig inn detaljer fra deHavilland Heron som han aldri hadde vært ombord i tidligere, og i F-27, begge i Braathens SAFE-markeringer inne i det trange, men meget rikholdige flymuseet.

Eks-ansatte redde flyet

Til DC-6-ankomsten hadde prosjektgruppen av tidligere Braathens-ansatte fått med de tidligere DC-6-pilotene Sverre Gran og Rolf Wang-Norderud, som begge i hver sine epoker har artige minner fra nettopp LN-SUB, den gang flaggskip i DC-6-flåten som gjennom 60-årene ble bygget opp. 

John Stokke har vært en krumtapp i DC-6-prosjektet. Som tidligere Braathens-ansatt har han full oversikt over hvor samtlige eks-Braathens-maskiner har tatt veien.

6-eren som fløy i Alaska var den siste luftdyktige blant Braathens tidligere propellfly. Det var han som pekte ut dette flyet da luftfartsmuseet lette etter nok et Braathensfly etter å ha hentet hjem en F-28 i 2009. Men museet hadde ikke penger til DC-6-eren.

 - Fra Braathens gikk flyet til Saga Norsk Flytjeneste på Torp. Flyet endret da registrering til LN-MTV, og ble leid ut til hjelpeflygninger i Bangladesh, forklarer Stokke.

Hjem på tre motorer

Rolf Wang-Norderud fløy maskinen i denne perioden. 

 - En gang fløy vi den på tre motorer fra Bangladesh til Sola for å bytte en skadet motor. Det var en fin tur, uten mye vekt ombord trimmet vi maskinen og slappet godt av i cockpiten. Vi fløy den tilbake igjen på fire, erindrer han.

 - Gamle LN-SUB var selskapets eneste fly da jeg sammen med den pågående og dyktige piloten Mezhar startet Bangladesh' første statseide flyselskap, Biman Bangladesh Airways. Husker godt jeg fløy hjem landets første beholdning av valuta da de endret fra rupi til taka. Flyet av stappfullt av mynter og sedler. Og Biman, de flyr den dag i dag, smiler Wang-Norderud.

54.000 flytimer

LN-SUB fløy videre til Belgia, så til Canada hvor den ble brukt til skogbrannslukking. Og fra 1995 fløy den cargo for Everts i Alaska.

 - Vi fløy den til Boeing Field, og fikk satt inn cargo-dør i den. Etter det har vi fløyet 19.000 timer frakt, og i dag har den 54.000 timer i luften, sier Robert Everts, og kaster et blikk mot flyet.

 - Var det et vanskelig valg å ta å skulle selge den ?

 - Nei, det var det eneste fornuftige. Flyet kan fly lenger, men krever tungt vedlikehold for å kunne gjøre det, så vi har valgt å la det fly ut sin gjenværende tid. Vi har nå fem DC-6-ere til frakt, og seks DC-6-ere som tankfly. Jeg har cirka 30 DC-6-ere i bakgården, som jeg kan plukke deler av. -det var ikke nødvendig å la denne bli et fly til kanibalisering, sier Everts til Flynytt.

FAKTA

* Braathens SAFE (South American and Far East Air Transport)

ble etablert av skipsreder Ludvig G. Braathens 26. mars 1946.

* Selskapet ble kjøpt opp av SAS i 2002.

* Fra våren 2004 fløy selskapet under navnet SAS Braathens i Norge.

* 1. mars 2005 het det kun SAS - Braathens-navnet var bort fra norsk luftfart.

 - Når bestemte du deg for å selge flyet tilbake til Norge ?

 - I 2015 begynte dette prosjektet å rulle, Ole Johan Berg kom til Alaska og vi skrev under på salg av flyet. Men så skjedde mye som forsinket det hele, sier Everts, som  sammen med sitt mannskap, alle tre er kapteiner, Andy Lyon og Larry Levin, ble kjørt rett til karantere-hotell på Sola. 

Torsdag 4. juni var satt som hjemreisedag til USA.

Powered by Labrador CMS