KITTY HAWK FLYER:

Denne kan du fly helt uten lappen!

Kitty Hawk ønsker å revolusjonere fritidsmarkedet. Med fartøyet Flyer kan hvem som helst leke seg i luften.

I LUFTEN: Flytiden er på rundt 15-20 minutter, avhengig av pilotens vekt.
I LUFTEN: Flytiden er på rundt 15-20 minutter, avhengig av pilotens vekt. ( Foto: Lise Grønskar)

(Oshkosh): Kitty Hawk Flyer ser ut som en blanding av en snøscooter, en gummibåt og et gyrokopter. Det rundt 100 kilo tunge fartøyet blir ofte sammenliknet med en flygende bil. Selv kaller produsenten det «et elektrisk luftfartøy ment for rekreasjon». 

Testpilot uten lappen

TESTPILOT: Todd Reichert har ikke flylappen, men kan fly Kitty Hawk Flyer siden fartøyet faller inn under den helt deregulerte klassen av fly i USA med tomvekt som ikke overstiger 120 kg (120 kg-klassen).
TESTPILOT: Todd Reichert har ikke flylappen, men kan fly Kitty Hawk Flyer siden fartøyet faller inn under den helt deregulerte klassen av fly i USA med tomvekt som ikke overstiger 120 kg (120 kg-klassen). Foto: Lise Grønskar

I sjøflyhavnen ved Lake Winnebago i Oshkosh har publikum stimlet til for å se nyskapingen i aksjon. Testpilot Todd Reichert, for anledningen iført våtdrakt og hjelm, gjør seg klar til å ta av fra «rullebanen», som egentlig er en slags plastduk som ligger på vannet. Reichert har ikke flysertifikat, men kan likevel kalle seg testpilot. Siden maskinen faller inn under den helt deregulerte klassen av fly i USA med tomvekt som ikke overstiger 120 kg, er det ikke nødvendig.

Kitty Hawk Flyer er et såkalt eVTOL-fartøy som både tar av og lander vertikalt. Det er ikke tenkt å fly høyere enn 15 fot (rundt 4,6 meter) over vannet. Ved hjelp av åtte propeller kan det nå en hastighet på 40 kilometer i timen.

TESTFLYVNING: Testpiloten demonstrerer hvordan Kitty Hawk Flyer fungerer. Her er det like før avgang. Flyet både tar av fra og lander på en slags plattform på vannet.
TESTFLYVNING: Testpiloten demonstrerer hvordan Kitty Hawk Flyer fungerer. Her er det like før avgang. Flyet både tar av fra og lander på en slags plattform på vannet. Foto: Lise Grønskar

Idet fartøyet letter fra plattformen fylles luften av den summende lyden fra propellene. Reichert vinker til publikum der han flyr frem og tilbake foran publikum noen meter over innsjøen. 

– Vi jobber ikke bare med å gjøre den enkel å fly, vi jobber også med å gjøre den morsom å fly, forteller han etter at Kitty Hawk Flyer noen minutter senere er trygt plassert på plattformen igjen. 

På markedet i løpet av året?

Produktet, som er planlagt å komme på markedet om kort tid, blir ikke levert som byggesett, men som et ferdig produkt.

– Det er nok for stort til å få plass i bagasjerommet på en vanlig bil, men i en tilhenger får den fint plass, forteller testpiloten.

KITTY HAWK FLYER: Det elektriske fartøyet er ventet på markedet om kort tid. Ved hjelp av åtte propeller kan det nå en hastighet på 40 kilometer i timen.
KITTY HAWK FLYER: Det elektriske fartøyet er ventet på markedet om kort tid. Ved hjelp av åtte propeller kan det nå en hastighet på 40 kilometer i timen. Foto: Lise Grønskar

Produsenten har så langt ikke røpet hva produktet vil koste, men det skinner tydelig gjennom at det ikke blir billig. 

– Hvem er målgruppen?

– I utgangspunktet er målgruppen vår hovedsakelig flyentusiaster som er på utkikk etter et fartøy de kan bruke på fritiden, sier Reichert til Flynytt. 

– Man trenger ikke lappen for å fly denne. Vårt hovedmål er å lage noe som er utrolig lett å fly og gjøre produktet tilgjengelig for et stort publikum. Det skal være enkelt å fly, forberedelsene og sjekklistene skal være greie og etter hvert vil vi også gjøre produktet rimeligere. I begynnelsen vil prisen være høyere, men vi jobber hardt for å få den ned.

Flytid på 15-20 minutter

VANNSPORT: Kitty Hawk Flyer må flys over vann utenfor tettbebygde strøk.
VANNSPORT: Kitty Hawk Flyer må flys over vann utenfor tettbebygde strøk. Foto: Kitty Hawk

Produsenten har anslått at første generasjon vil ha en flytid på 15-20 minutter. Dette avhenger av hvor mye flygeren veier. Jo lettere pilot, jo lenger flytid. Pilotens maksvekt er for øyeblikket 90 kilo.

– Vi jobber for å utvide både maksvekt og flight envelopen, og å øke flytiden, forteller Reichert.

Selskapet Kitty Hawk ble for alvorlig kjent da det kom frem at Google-mogul Larry Page er en av støttespillerne deres. Det tekniske arbeidet ledes av Cameron Robertson og Todd Reichert, som blant annet har jobbet med det prisbelønte «AeroVelo human-powered helicopter»-prosjektet.

Kitty Hawk Flyer er primært på markedet i USA, men produsenten har ikke utelukket utenlandske kjøpere. Eventuelle interessenter må belage seg på å fysisk hente produktet og sørge for transport hjem på egen hånd.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Stratolaunch Continues Taxi Tests

Just a few days after the death of Paul Allen, whose tech fortune has been paying for its development, the huge...

FedEx Funds $2.5 Million In Scholarships

Last week, EAA committed a million dollars to flight-training scholarships, and this week, FedEx stepped up,...

uAvionix Offers ADS-B Rebate for Experimentals

uAvionix has announced a manufacturer’s rebate on some of its ADS-B products for light sport and experimental...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen