OSHKOSH:

Denne Cessna 182-maskinen fløy 2750 kilometer uten stopp

Soloy Aviation Technology mener ny teknologi kan redusere drivstofforbuket med opptil 35 prosent.

LAVERE DRIVSTOFFORBRUK: - Du kan fylle tanken på morgenen og fly hele dagen uten stopp, sier sjefsingeniør i Soloy Aviation Solutions. (Bilde: Lise Grønskar)

(OSHKOSH): Den uken er det få luftrom som kan melde om mer aktivitet enn det over Oshkosh i den amerikanske staten Wisconsin. Hele 10 000 fly har tatt turen for å delta på EAA AirVenture.

Blant dem er en Cessna 182 Skylane, som fløy hele 2750 kilometer (1485 nm) fra Washington uten stopp. 

Lavt drivstofforbuk

Flyet eies av Soloy Aviation Solutions, og det er franske Safran som er hjernen bak SMA SR305-230E-motoren med kompresjonstenning. 

SJEFSINGENIØR: Steve Phoenex er en av de to pilotene som fløy Cessnaen fra Washington til Oshkosh..
SJEFSINGENIØR: Steve Phoenex er en av de to pilotene som fløy Cessnaen fra Washington til Oshkosh.. Foto:  Lise Grønskar

- Vi fløy non-stop på åtte timer. Det var en veldig smooth ride. Vi hadde litt medvind, så det gikk ganske raskt, sier Soloys sjefsingeniør Steve Phoenix til Flynytt.

Han fløy flyet til Oshkosh sammen med piloten Tony Uhl. Etter avgang klatret de to til 17 500 fots høyde og holdt en fart på mellom 150 og 162 knop underveis. Grunnet mye trafikk i Oshkosh-området tok det riktignok ni timer før de fikk lande. 

DRIVSTOFF-EFFEKTIV: Soloy mener den modifiserte Cessnaen kan redusere drivstofforbruket med opptil 35 prosent. 
DRIVSTOFF-EFFEKTIV: Soloy mener den modifiserte Cessnaen kan redusere drivstofforbruket med opptil 35 prosent.  Foto:  Lise Grønskar

På turen gikk det gikk det med cirka 300 liter Jet-A. Målet med den lange flyvningen var blant annet å vise frem hvor drivstoffeffektiv maskinen kan være. Der en vanlig Cessna 182 bruker 40-45 liter i timen, brukte den modifiserte versjonen bare drøye 30 (8,5 gallon). 

- Planen var egentlig å bruke Jet A biofuel, men drivstoffet var blitt kontaminert, så da endte vi opp med å bruke vanlig Jet-A, forteller Phoenix.

Selskapet mener at man ved å bytte til SMA SR305-230E-motoren vil kunne redusere drivstofforbruket med opptil 35 prosent. 

Kan gå opp til 20 000 fot

Prosjektet markerer en ny æra for det amerikanske selskapet.

KONFIGURERT: Flyet som blir vist frem under Oshkosh er utstyrt med en SMA SR305-230E-motor fra franske Safran. 
KONFIGURERT: Flyet som blir vist frem under Oshkosh er utstyrt med en SMA SR305-230E-motor fra franske Safran.  Foto:  Lise Grønskar

- Soloy har tradisjonelt konvertert fly med stempelmotor til turbin. Dette er første gang vi jobber med dieselfly og Jet-A. Diesel fungerer godt og er veldig pålitelig, sier Phoenex. 

Han forteller at de for øyeblikket ikke har planer om å benytte teknologien på andre fly enn Cessnas nest mest produserte flymodell.

- Vi har bare øye for Cessna 182.

Sjefsingeniøren forteller at der et fly med den originale motoren er begrenset til 12 500 fot, kan den modifiserte versjonen gå opp til 20 000. 

- Kan fly hele dagen uten stopp

- Den største forskjellen er drivstofforbruket. Dette flyet er en N-modell med drivstoffkapasitet på 78 gallon. Så du kan fylle tanken på morgenen og fly hele dagen uten stopp, sier Phoenex.

- Vektmessig ligger vi nok drøye 20 kilo over den vanlige konfigurasjonen, men vi trenger mindre fuel for å fly den samme distansen.

Det er ventet at konverteringssettet blir EASA-sertifisert (Supplemental Type Certificate) i løpet av året, og at selskapet kan begynne leveransene i 2018.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen