«Concorde-vinger» kan være fremtiden

Løser problemet med tunge batterier.

CONCORDE: Det supersoniske passasjerflyet var kjent for sine trekantformede vinger. (Bilde: Wikimedia Commons)

De siste ti årene har det dukket opp mange kreative forslag når man har diskutert utviklingen av fremtidige elektriske fly. 

Hva med fly som bruker alger som råstoff? Eller kanskje man rett og slett skal utstyre elbilen med vinger?

Nå har batteridesigneren Luke Workman kommet opp med en idé han mener vil føre til elektriske passasjerfly som flyr raskere enn lydens hastighet, skriver Teknisk Ukeblad

Batteriene er problemet

Workmans teori må kunne sies å være av det originale slaget. Han mener at man kan bygge batteriene som vinger.

I en artikkel i Newatlas.com utdyper han teorien: Det er ikke kraft som er problemet når det kommer til elektriske fly. Snarere er det batteriene som byr på utfordringer. De er tunge - og i luften ønsker man som kjent å holde vekten nede.

Dermed har Workman kommet opp med ideen om at batteriene også kan fungere som flyets vinger. Han mener til og med det er mulig å få til dette med dagens teknologi, ifølge ukebladet. 

I et vanlig batteri er omtrent 35 prosent av vekten kollektorer av aluminium og kobber, som lar strømmen vandre. Fjerner man dette kan vekten reduseres kraftig.

Concorde-vinger

Dersom Workmans design blir en realitet, vil vingene minne om Concordes. Det supersoniske passasjerflyet var kjent for sine deltavinger: V-formede og store i areal.

CONCORDE: Kan denne vingeformen revolusjonere utviklingen av kommersielle elfly?
CONCORDE: Kan denne vingeformen revolusjonere utviklingen av kommersielle elfly? Foto: Wikimedia Commons

 

Workman tenker seg at utsiden skal være en stor elektrode, mens vingen bygges opp av aktivt materiale. Tanken er at strømmen skal vandre i vingens overflate, skriver Teknisk Ukeblad. 

Motorene skal kobles direkte på vingene. Siden overflaten er strømførende vil det ikke være nødvendig med massive strømkabler.  Ifølge Workman er det realistisk å få 13 300 amperetimer per 0,2 millimeter folie i cellene. 900 lag vil da gi en batterikapasitet på 44 megawattimer.

Workman har riktig nok ingen planer om å lage flyet selv, men han bistår gjerne dersom noen skulle tenne på ideen.

- Jeg skal ikke bygge dette selv. Hvis noen bedrifter har lyst til å bruke designen er de mer enn velkommen til det. Og jeg hjelper dem gjerne, sier han til Newsatlas.com. 

- Flyene vil gå på strøm

Blant dem som ikke er i tvil om at transportfremtiden er batteridrevet, er Tesla-sjeg Elon Musk.

- Flyene vil gå på strøm. De første vil være i luften i løpet av fem år. Om rundt ti år, ikke før, vil ordinære passasjerfly gå på batterier. Det er komplisert med langflygninger, men også der vil vi i fremtid få batterier, sa han til VG i 2014.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen