Luftig kunst:

Charlotte og Kristian fløy en hval over Kvaløya

Hev seg på trenden med å tegne på himmelen.

LUFTENS KUNSTNERE: Den flygende tannlegen Charlotte Sivertsen og flyinstruktør Kristian Bergesen har tatt begrepet hvalsafari til et helt nytt nivå. (Bilde: Privat)

Flynytt har mottatt denne fornøyelige beretningen fra mikroflypilot Charlotte Sivertsen:

Det har blitt populært å fly figurer den siste tiden. Du har piloten som tegnet et fly over Tyskland, Sandes-piloten Klaus Einar Nødland som flyr ord, og sist men ikke minst alle dem som synes det er stas å fly mønster av mannlige kjønnsorganer i stedet for å fly en standard holding.

Les også: Sjekk hva Sandnes-piloten skriver på himmelen

- Flyet vi fløy var skoleflyet til Tromsø Flyklubb, LN-TOS, en nydelig Piper.
- Flyet vi fløy var skoleflyet til Tromsø Flyklubb, LN-TOS, en nydelig Piper. Foto: Privat

Hvalsafari fra luften

Planen vår ble derimot å fly noe typisk nordnorsk. Et reinsdyr ble for teknisk krevende, så valget falt på en hval.

Hvalene har de siste månedene vært tallrike i fjordene her oppe, og det har vært populært for turister å dra på hvalsafari med båt for å studere dem nærmere. Vi i flymiljøet? Hvalsafari fra luften selvfølgelig!

Det er helt unikt å fly over disse store dyrene og se hvordan de hopper under deg! En hval måtte det altså bli. Men hvor skulle vi fly den? Det måtte selvfølgelig bli over KVALøya som ligger rett ved Tromsø Lufthavn.

ALTERNATIVT HVALSAFARI: Utsikten er ikke så verst!
ALTERNATIVT HVALSAFARI: Utsikten er ikke så verst! Foto: Privat

Etter litt prøving og feiling klarte vi å legge inn et mønster av noe som lignet på en spermhval i programmet Air Navigation Pro. Vi slapp tydeligvis ikke helt unna mannlige kjønnsorganer allikevel.. Da dette var gjort måtte vi vente på godværet, som for øvrig lot vente på seg.

- Svingte på femøringen

Lørdag den 04.02.17 var det meldt knallvær, så flyet ble booket og alt var klart. Maskinen som ble brukt var LN-TOS (Piper PA28-161) som er ett av skoleflyene til Tromsø Flyklubb.

Det ble litt spennende å se om vi kom til å klare mønsteret som planlagt, ettersom noen av svingene ville bli ganske krevende.

HVAL OVER KVALØYA: - Ruten vi fløy ble planlagt gjennom programmet Airnavigation, og vi brukte omtrent en time på å fly mønsteret. Vi syntes dessverre ikke på flightradar.24.com, men det var artig allikevel!, forteller Charlotte.
HVAL OVER KVALØYA: - Ruten vi fløy ble planlagt gjennom programmet Airnavigation, og vi brukte omtrent en time på å fly mønsteret. Vi syntes dessverre ikke på flightradar.24.com, men det var artig allikevel!, forteller Charlotte.

Pilot for dagen, og instruktør i Tromsø Flyklubb, Kristian Bergesen, tok seg av flygingen mens Charlotte Sivertsen var navigatør. Kristian beroliget en litt stresset navigatør på forhånd om at svingene ikke ville skape problemer.

Hastigheten ble senket, mens vi fulgte opptegnet rute. Det føltes som om vi svingte på femøringen! Dette hadde vi ikke gjort om vi ikke fløy mønsteret i god høyde!

Som planlagt!

INGEN TVIL: Det er ikke vanskelig å se hvilket dyr dette er.
INGEN TVIL: Det er ikke vanskelig å se hvilket dyr dette er. Foto: Privat

I 4500 fot over havet var det ingen fare, selv om vi hadde steilet underveis.

Gleden var stor da vi landet og sjekket loggen i navigasjonsprogrammet. Hvalen ble akkurat slik vi hadde planlagt!

Det var en interessant og morsom oppgave å gjennomføre, og det blir ikke siste gang vi tegner noe i luften! Dette kan kanskje være en utfordring til Flynytts lesere?

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen