C4 utfordrer Cessna 172

Endelig flyr C4! Flight Design fra Kemanz i Tyskland tar steget inn i Cessna 172-markedet med sin C4 i karbonfiber med Continental IO-360-AF. Flyet er fullpakket med innovative løsninger for økt beskyttelse av piloter og passasjerer. Nyttelasten på 600–700 kg overgår det meste innen småflybransjen, med en egenvekt på 600 kg.

Bare dager før startskuddet for Aero 2015 fløy Flight Design C4 for første gang.

Tekst/foto: Lars Brede Grøndahl

Fireseters C4 ble vist fram under åpningen av Aero 2015 i Friedrichshafen, for første gang i mer enn "mock-up" etter den vellykkede prøveflygningen 9. april. Flyet har en kapasitet for fire fullvoksne personer og realistisk plass til bagasje, ifølge selskapet, som i det siste har gjennomført bakkevibrasjonstester og siste forberedelser før prøveflygninger.

Flyet bygger på selskapets CT-serie; CTLS, CTSL, CTLE og CTSW, modeller som har fellestrekk med Pipistrel Virus. Det nye komposittflyet C4 leveres med et standard BRS fallskjermsystem, på lik linje med konkurrerende flytyper som Tecnam 2010, Cirrus SR20, SR22 og kommende Pipistrel Panthera.

Høyere ytelser – lavere pris

Flight Design tilbyr komposittseter fra Autoflyg med høyere grad av sikkerhet, som kan tilpasses personer ned en høyde fra 1,47 til 2,05 meter. Flyet kan leveres med airbag-løsninger i cockpit og seter med trepunkts eller firepunkts «quick release»-system. Mange innovative løsninger som struktur og systemer i flyet er et resultat av samarbeid med Norlin – et nettverk blant Nord-Tysklands lettvektprodusenter – og IDS Industrial Design Studio i Hamburg.

Flyet leveres med glasscockpit med mulighet for autopilot. Avisingssystem er under planlegging.

– C4 er et attraktivt alternativ for piloter som ønsker å eie et førsteklasses høyvinget komposittfly med en diger kabin og utmerket flyegenskaper, som har utmerket Flight Designs CT-serie, uttaler Matthias Betsch, CEO ved Flight Design i Tyskland.

C4 har flyegenskaper som gir en stallhastighet med fulle flaps (Vo) på 50 kts (93 km/t), maks horisontal hastighet (Vh ved 135 KW) på 160 kts (296 km/t), cruisehastighet (Vc ved 105 KW) på 145 kts (269 km/t) og maks hastighet (Vne) på 195 kts (360 km/t). Maks rekkevidde er 1 200 NM (2 200 km) og maks flytid er 10 timer.

På prislappen står det 220.000 euro + mva, noe som er 30–40 prosent lavere enn konkurrerende fly av tilsvarende type.

Ny motor for blyfri bensin

Continental Motors IO-360-AF er den første i sin klasse som blir sertifisert for 91UL som alternativt drivstoff, i tillegg til 100LL avgas. Selskapets IO-360-serie med innsprøytningsmotor er den letteste av samtlige sekssylindrede motorer fra Continental, som i stor grad reduserer egenvekten og øker nyttelasten.

IO-360 utvider kravet til 2 200 timer mellom hver TBO. Motoren gir en maksimal effekt på 180 hk ved 2550 RPM som oppfyller internasjonale støykrav for en mer stillegående drift.

– Vi er godt fornøyd med det tette samarbeidet vi har med Continental Motor på C4-prosjektet, som har skreddersydd motoren til C4, sier Matthias Betsch.

Bildet nedenfor: Continentals nye motor IO-360-AF er den letteste av samtlige sekssylindrede motorer fra den tradisjonsrike amerikanske motorprodusenten, som i stor grad reduserer egenvekten og øker nyttelasten.

files/content/news/Aero 2015/DSC_1325 small.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen