Braathens Aviation vokser

Sverige-baserte[nbsp]Braathens Aviation signerte 16. juni en kontrakt om kjøp av fem ATR 72-600 med opsjon av[nbsp]ytterligere 10[nbsp]fly som en del av selskapets strategi for oppgradering av flåten. De første flyene vil bli levert mot slutten 2015.

- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation. Foto: Airbus Group
- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation. Foto: Airbus Group

Sverige-baserte Braathens Aviation signerte 16. juni en kontrakt om kjøp av fem ATR 72-600 med opsjon av ytterligere 10 fly som en del av selskapets strategi for oppgradering av flåten. De første flyene vil bli levert mot slutten 2015.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(PARIS) Flyene har plass til 72 passasjerer og kommer i tillegg til fem eksisterende ATR 72-500 som opereres av Braathens Regional ved Bromma Airport (Stockholm City Airport).

De nye flyene fra Avions de Transport Regional (ATR) gjør det mulig for Braathens Aviation å vokse videre og samtidig erstatte sine eldre Saab 2000, opplyser selskapet i en pressemelding i forbindelse med kontrakten som ble inngått under Paris Air Show.

- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation.

ATR 72-600 har nye turboprop motorer av typen Pratt & Whitney PWC 100 med økt ytelse (2 750 shp for hver motor) og nytt interiør i kabinen. De får en moderne avionikkløsning med Satellite Based Augmentation System (SBAS) for presis navigering og Localizer Perfomance med Vertical Guidance (LPV) kapabilitet.

De moderne ATR-flyene har betydelig lavere brennstofforbruk, er langt mer miljøvennlige og tilbyr større komfort for passasjerene. ATR-flyene vil bidra til en sterk vekst innen regional flytrafikk som selskapet forventer i årene som kommer.

ATR er en lilleputt i forhold til Airbus på Blagnac-flyplassen i Toulouse. Over 1 500 ATR-maskiner er levert og opereres i dag av over 190 flyselskaper i over 90 land. Europa er ATRs neste største marked og verdensdelen utgjør nærmere 30 prosent av alle ATR-salg siden starten i 1981. Selskapet har to likeverdige eiere: Alena Aermacci (Finmeccanica) og Airbus Group.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen