Braathens Aviation vokser

Sverige-baserte[nbsp]Braathens Aviation signerte 16. juni en kontrakt om kjøp av fem ATR 72-600 med opsjon av[nbsp]ytterligere 10[nbsp]fly som en del av selskapets strategi for oppgradering av flåten. De første flyene vil bli levert mot slutten 2015.

- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation. Foto: Airbus Group
- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation. Foto: Airbus Group

Sverige-baserte Braathens Aviation signerte 16. juni en kontrakt om kjøp av fem ATR 72-600 med opsjon av ytterligere 10 fly som en del av selskapets strategi for oppgradering av flåten. De første flyene vil bli levert mot slutten 2015.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(PARIS) Flyene har plass til 72 passasjerer og kommer i tillegg til fem eksisterende ATR 72-500 som opereres av Braathens Regional ved Bromma Airport (Stockholm City Airport).

De nye flyene fra Avions de Transport Regional (ATR) gjør det mulig for Braathens Aviation å vokse videre og samtidig erstatte sine eldre Saab 2000, opplyser selskapet i en pressemelding i forbindelse med kontrakten som ble inngått under Paris Air Show.

- Vi er henrykte over å kunne utvide flåten vår med den siste generasjonen av ATR 72-600, uttaler Per G. Braathens, styreleder i Braathens Aviation.

ATR 72-600 har nye turboprop motorer av typen Pratt & Whitney PWC 100 med økt ytelse (2 750 shp for hver motor) og nytt interiør i kabinen. De får en moderne avionikkløsning med Satellite Based Augmentation System (SBAS) for presis navigering og Localizer Perfomance med Vertical Guidance (LPV) kapabilitet.

De moderne ATR-flyene har betydelig lavere brennstofforbruk, er langt mer miljøvennlige og tilbyr større komfort for passasjerene. ATR-flyene vil bidra til en sterk vekst innen regional flytrafikk som selskapet forventer i årene som kommer.

ATR er en lilleputt i forhold til Airbus på Blagnac-flyplassen i Toulouse. Over 1 500 ATR-maskiner er levert og opereres i dag av over 190 flyselskaper i over 90 land. Europa er ATRs neste største marked og verdensdelen utgjør nærmere 30 prosent av alle ATR-salg siden starten i 1981. Selskapet har to likeverdige eiere: Alena Aermacci (Finmeccanica) og Airbus Group.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Aero: Atol 650 Amphib Finds U.S. Manufacturer

An investor group based in Maine says it will manufacture the Atol 650, a Finnish-designed high-performance light...

China Hungry For Skyhawks

For the 13th time, China has released a Five-Year Plan – a series of social and economic initiatives that has...

Cutter Authorized As Sales/Service Rep For Pilatus

With almost 20 percent of the global fleet of Pilatus aircraft operating in the Southwest United States, Cutter...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen