«BOOOOOOM» SA PRINS HARALD (3)

Mens tyske Heinkel 111 slipper de første bombene over Kjeller flyplass, stanser ekstratoget fra Oslo på perrongen. HKH Kong Haakon med kongefamilie, storting og regjering søker dekning i tunnellen under jernbanesporene på Lillestrøm. Det er tidlig 9. april. «Boooooom», sier prins Harald (3) i armene på HKH Kronprinsesse Märta, og ser opp. «Boooom, sa det», hvisker hun stille tilbake.

Prins Harald var 5–6 år gammel ved et av kongefamiliens besøk hos Little Norway i 1942–1943. Her i cockpiten til en Link-trainer ved Flyvåpnenes Treningsleir (FLT) i Canada. Foto: Forsvaret, KFF Kjeller

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(KJELLER) I 2015 er det 75 år siden krigsutbruddet og 70 år siden freden. «I krig for Norge» er tema for Flydagen som arrangeres 30. og 31. mai.

– Lørdag 30. mai er det flyshow og flyfest i Småflyhavna. Vi inviterer til en åpen dag med trening og oppvarming før den tradisjonelle Flydagen som arrangeres 31. mai midt på området hvor «Hundremeteren» ble bombet 9. april, forteller ansvarlig stevneleder for Flydagen 2015, Christian Falck.

– Her lå de to flybataljonene som ble etablert i 1930, med jager-, bombe- og speidevingene i Sør-Norge. Foruten de to hangarene som ble kalt «Hundremeteren», lå Hovedflyverkstedet her i Småflyhavna, rett ved siden av hangarene som i dag rommer flyene til Veteranflygruppen i Nedre Romerike Flyklubb.

9. april 1940 kom de tyske bombeflyene inn i lav høyde over Rælingen med kurs mot Flybataljonen, som ble første bombemål.

Flyplassen på Kjeller ble bombet i tre timer fra kl 7.40. Øyenvitner i Lillestrøm og Kjeller forteller at de så bombene plutselig ble sluppet fra Heinkel He 111. Sekunder etter braket det løs. «Hundremeteren» ble tatt med en fulltreffer. Under bombingen ble en soldat på Kjeller drept.

Til alt hell hadde en stor del av de ansatte ved flyfabrikken nedenfor Kjeller Gård rukket å komme seg i sikkerhet i et nytt tilfluktsrom som var under bygging.

Fra luftvernkanonen ved Kjeller luftvern ble det avfyrt 97 kanonskudd (76 mm) mot de tyske flyene.

Ifølge boken «The Luftwaffe War Diaries» var det Heinkel He 111 bombefly fra KG 4 (Kampfgeschwader), KG 26 og Kampfgruppe 100 («Stifinner») som angrep Kjeller, luftvernsstillinger på Homenkollen og kystbatterier i Oslofjorden om morgenen 9. april.

Etter at bombingen var over kom et Dornier Do 17 rekognoseringsfly fra Aufklärings-gruppe 120 inn over flyplassen for å fotografere skadene.

De to 100-meter lange hangarene til Flybataljonen var helt nedbrent da angrepet var over. Flyfabrikken fikk også store skader. Det nylig ombygde mekanisk- og motorverkstedet stod i brann.

Dramatisk flukt nordover

Ekstratoget som var satt opp for å få konge, storting og regjering ut av Oslo og i sikkerhet, kom til Lillestrøm samtidig med de tyske bombeflyene. Passasjerene måtte forlate toget etter at det kom inn på stasjonen, og sammen med kongefamilien søkte de tilflukt i plattformtunnellen under jernbanesporene.

Etter oppholdet dampet toget fra Oslo ut fra stasjonen, like før bombeflyene avsluttet angrepet. En He 111 strøk lavt over før toget nærmet seg Leirsund og fulgte sporet videre mot Hamar. Den dramatiske flukten fortsatte til Elverum og videre nordover til Otta, Dovre, Lesja, Åndalsnes og Molde. 29. april ble de evakuert fra Molde av den britiske krysseren «Glasgow» med kurs for Tromsø.

Kongen, kronprinsen og regjeringen reiste 7. juni videre fra Tromsø til London med den britiske krysseren «Devonshire». Kronprinsesse Märta, prins Harald og hans søstre var tidligere evakuert fra Elverum til Sverige.

Helt overraskende kom ikke det tyske angrepet på Norge. Den 8. april holdt sjefen for Hærens flyskole, rittmester Harald Normann, en orientering om den spente situasjonen i Europa.

Evakuerte fly fra Kjeller

I løpet av dagen ble 14 Tiger Moth og 9 Fokker skolefly fløyet fra Kjeller til Blæsavika hvor de ble trukket opp i skogkanten og kamuflert.

Samme dag var Flybataljonens speiderving i ferd med å avløse Bombevingen som lå på Sola på nøytralitetsvakt.

Sjef for Speidervingen, kaptein Ole Reistad, slo alarm og i alt fem Fokkere og to Tiger Moth ble evakuert. Ole Reistad tok selv av i en Fokker fra Kjeller om morgenen kl 05.50 9. april med løytnant Arve Aas i speidersetet.

Flyene til speidervingen kom til god nytte for seg i to krigsmåneder fram til demobiliseringen i Nord-Norge 10. juni.

Lettet med det siste flyet

Om morgenen 9. april lettet flyelev Eirik Sandberg med en Tiger Moth som ikke hadde vært klar for evakuering dagen før.

Dette var det siste flyet som kom i luften før de tyske flyene slapp bomber og lammet mye av aktiviteten på Kjeller. Mens Sandberg var i ferd med å starte motoren, kunne han høre luftvernsirenene på Lillestrøm.

Flyskolen ble liggende i Nordre Osen til den 15. april, da rittmester Normann ga ordre om evakuering til Sverige. På grunn av været kom bare 11 av flyene fram. To av flyene er Tiger Moth 189 LN-KFT og SE-ALM som kan oppleves i lufta på Flydagen.

LN-KFT ble kjøpt tilbake fra Sverige og gjenoppbygget av Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF) i årene 1997–2006, mens SE-ALM fortsatt flyr i Sverige.

Ole Reistad ble beordret som midlertidig sjef for Hærens Flyvåpen 5. mai 1940 før han demobiliserte og anmodet flygerne om å ta seg over til England for å fortsette kampene derfra.

Han ledet seinere Flyvåpnenes Treningsleir (FTL) ved Little Norway i Canada der Fairchild Cornell var vanlig skolefly for utdanning av norske piloter.

Wilhelm Mohr ble utdannet i Tiger Moth på Kjeller i 1936–1937 og var sentral i oppbyggingen av Little Norway der han var instruktør. I 1941 kom Wilhelm Mohr til 332 skvadronen der han seinere ble sjef.

Fløy HKH Kronprins Olav hjem til Norge

Eirik Sandberg kom seg også til Little Norway der han ble instruktør. Fem dager etter frigjøringsdagene 7. og 8. mai 1945 kunne han fly HKH Kronprins Olav hjem til Norge fra England.

Under krigen utførte Eirik Sandberg over 30 tokt på Halifax-fly fra 76 Skvadron RAF. Han ble i 1944 den første norske testpilot med formell utdanning, etter studier ved Empire Test Pilots School.

I 1946 ble han testpilot ved Kjeller flyfabrikk. Han fikk også ansvaret for etableringen av transportskvadronen i Luftforsvaret, 335 skvadronen som ble lagt på Gardermoen. Eirik Sandberg ble seinere sjef ved Luftforsvarets Forsyningskommando (LFK) på Kjeller og formann i Flyhavarikommisjonen. Han var dessuten pådriver for etablering av Nedre Romerike Flyklubb, hvor han også var første skolesjef.

Skvadronen som startet med Luftforsvarets sju Lockheed Lodestar-fly, består i dag av fire C-130J Super Hercules. Et av flyene kommer til Kjeller og kan oppleves under Flydagen 2015.

Bildet nedenfor:

Tyske Heinkel He 111 fikk inn flere fulltreffere mot Flybataljonen og hangarene 9. april. Foto: Forsvaret, KFF

files/content/news/He 111 bomber 1 small.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen