Flylitteratur:

Boken «DC-3´eren fra Roskilde ... og alle de andre» får terningkast seks av Flynytts anmelder.

Bokanmeldelse: Et praktfullt verk om DC-3

I boken «DC-3´eren fra Roskilde ... og alle de andre» får vi verdenshistorien fra 1908 og frem til i dag fortalt gjennom flytypen DC-3. Terningkast seks!

Publisert

Hvordan skal jeg kunne si noe fornuftig om en bok om DC-3? Jeg, som ikke engang aner hva som er forskjell på en DC-3 og en Dakota. Jeg er riktignok i besittelse av et fotografi der en prest holder sine velsignede armer over min nygifte kone og meg inne i den norske Dakotaen... Men min erfaring med flytypen er begrenset til en time som passasjer. Om boka viser seg å være som flybøker flest, vil jeg få en bratt læringskurve i det de 1,4 kiloene skal fordøyes.

Har DC-3’-en fra Roskilde har fått egen bok?

Når historien til DC 3 skal skrives trenger man ikke begynne med Adam og Eva. Ole Steen Hansen har derfor valgt å begynne med Brødrene Wright. Siden flytypen fortsatt er operativ, og det på Roskilde fortsatt er et flygende eksemplar, må boken nødvendigvis ha en åpen slutt.

Boken er selvsagt innbundet med stive permer. Den har 375 sider. Med unntak av Innholdsfortegnelsen, notene og litteraturlisten er det kun et titalls sider som ikke inneholder fotografier. Og fotografiene er fantastiske. Om de har sin opprinnelse i begynnelsen av 1900-tallet eller i dag, er nesten alle sylskarpe og med høy fototeknisk kvalitet. Hvordan er det mulig å finne alle disse gode bildene?

Jeg har benyttet boken som toglektyre og må nok innrømme at den lille fontstørrelsen har vært en utfordring i skiftende lysforhold ut og inn av tuneller. Særlig gjelder det billedtekstene. Teknisk sett er dette det eneste jeg har å utsette på boken. Jeg holder imidlertid muligheten åpen for at problemet kan skyldes at jeg begynner å bli voksen, og at synet ikke lenger er like godt som det en gang var. Men når jeg tenker meg om, vil jeg anta at jeg fortsatt er yngre enn gjennomsnittet av de som kommer til å kjøpe boken. Det er nok mulig det må påregnes litt leting etter lesebriller for å få full nytelse av boken.

Er det egentlig en bok om DC-3-en fra Roskilde?

Jeg har som forventet tilegnet meg mye kunnskap gjennom å lese boken. DC-3 må nok være den flytypen som har hatt lengst aktiv tjeneste. Det er trolig fortsatt eksemplarer av typen i kommersiell drift i tillegg til at det finnes noen titalls flygende museumseksemplarer.

I slutten av 1930-årene ble 95 prosent av alle amerikanske flypassasjerer fløyet med en DC-3. En mer enhetlig flyflåte har nok verden aldri sett. Til nå kan typen vise til 84 år i aktiv tjeneste. Ikke nok med at tjenesten har vært lang, den har vært helt utrolig allsidig. DC-3 ble utviklet for å bli luftens svar på togets sovevogn. Som med de aller fleste virkelig gode konstruksjoner blir bruksområdet sjelden begrenset til det de var konstruert med tanke på.

Flytypen ble i etterkrigstiden benytte både sivilt og militært på begge sider av jernteppet. DC-3 tjenestegjorde i andre verdenskrig, Koreakrigen og Vietnamkrigen. I Vietnamkrigen ble DC-3 benyttet av begge de stridende partene. DC-3’eren fra Roskilde har måttet ta til takke med et relativt lite kapittel i boken. De andre nordiske DC-3’erne er viet nesten like stor plass som den danske.

Boken er ikke en opplisting av alle de utallige versjoner og individer av DC-3 som er produsert. Dersom du er en skikkelig «flynerd» og søker slik informasjon, må du nok finne andre kilder. Boken har imidlertid en rikholdig liste over anvendt litteratur, og bare den vil kanskje være verd prisen for de som søker detaljkunnskap om DC-3. Dette er helt klart ikke en flybok for den som ønsker alle tekniske og operative detaljer om DC-3’eren fra Roskilde eller om flytypen DC-3. Boken forteller historien om hvordan flytypen ble til og historien til mange av dem som gjennom 84 år har fått et spesielt forhold til denne flytypen.

På en måte er boken er verdenshistorien fra 1908 og frem til i dag fortalt gjennom flytypen DC-3. Historien er godt skrevet, og målgruppen er mennesker med både over og under middels stor flyinteresse.

Jeg håper terningen har mange seksere når jeg skal kaste den.

Powered by Labrador CMS