YL-15:

Boeings sjeldne fugl flyr igjen

Har du ikke hørt om YL-15, sier du? Da er du neppe alene.

UNIK MASKIN: YL-15 ble produsert fra 1947 til 1949. Totalt ble det bygget tolv fly, hvorav ett er flydyktig i dag. Foto: U.S. Army
UNIK MASKIN: YL-15 ble produsert fra 1947 til 1949. Totalt ble det bygget tolv fly, hvorav ett er flydyktig i dag. Foto: U.S. Army

(OSHKOSH): – Dette er det eneste flyet som fremdeles er luftdyktig av de tolv som ble bygget, sier Keith Brunquist fra Alaska.

Det er han som eier YL-15-maskinen som står og glinser noen menter unna i den varme sensommersolen. Noen meter unna er et tv-crew i full sving med å gjøre opptak. Maskinen har vært gjenstand for massiv oppmerksomhet etter at det gjorde sin Oshkosh-debut 14 år etter at Brunquist startet arbeidet med å gjøre flyet luftdyktig igjen. 

Danket ut av Bird Dog

POPULÆR: Det var mange som benyttet anledningen til å studere maskinen nærmere da YL-15 gjestet Oshkosh for første gang.
POPULÆR: Det var mange som benyttet anledningen til å studere maskinen nærmere da YL-15 gjestet Oshkosh for første gang. Bilde:  Lise Grønskar

Flytypen Boeing L-15, eller YL-15, ble utviklet like etter andre verdenskrig. Da etterspørselen etter krigsfly gikk ned måtte produsentene tenke nytt.

Det amerikanske forsvaret var på utkikk etter et nytt lett observasjonsfly, og Boeings bidrag ble det lille STOL-flyet i metall med stempelmotor.

Forsvaret endte opp med å velge Cessnas L-19 Bird Dog, og Boeing bestemte seg raskt for å ikke lage flere fly av typen YL-15. Den var derfor bare i produksjon fra 1947 til 1949. Faktisk skulle flyprodusentgiganten aldri mer konstruere et bemannet luftfartøy med stempelmotor.

PILOT OG CO-PILOT: YL-15-pilot Keith Brunquist sammen med kona Kathy.
PILOT OG CO-PILOT: YL-15-pilot Keith Brunquist sammen med kona Kathy. Bilde:  Lise Grønskar

På dette tidspunktet var det allerede produsert tolv flymaskiner. Hva gjør man så med et snes fly «ingen vil ha»? Jo, man sender dem til Alaska. Der fikk U.S. Fish and Wildlife Service overta de avdankete maskinene.

En av de ansatte i tjenesten, Norm Brunquist, gjorde et aldri så lite kupp da han kjøpte ett av flyene i 1954. Prisen var på 800 dollar, mens bare produksjonskostnadene hadde vært på 90 000. Det tok ham to uker å fly maskinen fra Pierrei South Dakota, til Anchorage. Der fikk han montert på flottører og brukte maskinen flittig frem til en ventil satte seg fast og generelt forfall førte til at flyet ble grounded i 1966.

Fikset pappas gamle fly

37 år senere bestemte sønnen Keith seg for å få flyet faren kjøpte tilbake i luften.

STEMPELMOTOR: YL-15 var det siste flyet med stempelmotor Boeing produserte. Motoren er av typen Lycoming O-290-7.
STEMPELMOTOR: YL-15 var det siste flyet med stempelmotor Boeing produserte. Motoren er av typen Lycoming O-290-7. Bilde:  Lise Grønskar

– Vi hadde faktisk tilgang på fire av de syv flyene som fremdeles eksisterer, så jeg hadde massevis av reservedeler å boltre meg i. Det var en stor fordel, sier han til Flynytt.

Han forteller videre at flyet i stor grad består av originale deler.

– Plexiglasset er vintage fra 1949, alle flater, dørene, vinduene. Selv pakningen på vinduene er vintage fra 1949.

Det tok 13 år fra Keith startet på arbeidet til flyet var luftdyktig. I august 2016 kunne man igjen se en YL-15 i luften, den eneste av sitt slag. Keith stortrives i cockpiten på farens gamle fly.

COCKPIT: Arkivbilde av YL-15s cockpit.
COCKPIT: Arkivbilde av YL-15s cockpit.

– Det er fantastisk å fly YL15, det kan sammenliknes med et helikopter. Med motor på tomgang er nedstigningsvinkelen rundt 45 grader og den kan lande over et 50 fots hinder og parkere etter omtrent 300 fot, forteller han.

Da Flynytt snakket med ham hadde han sikret seg rundt 25 timer i cockpiten.

– En utfordring i sidevind

YL-15 har et karakteristisk utseende med sin korte flykropp, lange halebom og tvillinghale.

Vingen har flaperons som går over hele spennet, og som er koblet sammen med spoilere. Siden flytypen i utgangspunktet var tiltenkt utkikksoppdrag har man god sikt fra cockpiten, som rommer to personer. Noen racer kan den derimot ikke skryte på seg å være.

– YL-15 er en utfordring i sidevind, men den flyr så sakte at du på en måte kan lande diagonalt på rullebanen, eller til og med på tvers om det blåser godt nok, sier Keith.

– Steilehastigheten er 18 mph og fartøyet vil ta av fra bakken med 20 mph indikert. Beste stigevinkel er 37 mph, marsjfarten er 100 mph og makshastigheten er 200 mph. 

Veien videre

SKIKKELIG PROSJEKT: Det tok 13 år å få flyet tilbake i luften. Keith Brunquist var heldig og hadde tilgang på mange reservedeler.
SKIKKELIG PROSJEKT: Det tok 13 år å få flyet tilbake i luften. Keith Brunquist var heldig og hadde tilgang på mange reservedeler. Bilde: 

Keith har levd med YL-15 siden han var to år gammel. Likevel utelukker han ikke at hans og flyets veier snart vil skilles.

– Jeg er faktisk på utkikk etter en kjøper, det kan være jeg selger flyet på auksjon. Det føles litt bittersøtt. Jeg har hatt gleden av dette flyet hele livet. Men det er vel på tide med nye utfordringer, sier han.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FedEx Funds $2.5 Million In Scholarships

Last week, EAA committed a million dollars to flight-training scholarships, and this week, FedEx stepped up,...

Stratolaunch Continues Taxi Tests

Just a few days after the death of Paul Allen, whose tech fortune has been paying for its development, the huge...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen