Hendelser.

B-17: Dette er flyet som havarerte

Minst syv personer omkom da et bombefly havarerte under landing ved Bradford International Airport i USA.

Flyet som havarerte.
Flyet som havarerte. (Foto: Wikimedia Commons)

Den 2. oktober havarerte B-17 Flying Fortress Nine-O-Nine under en mislykket landing ved Bradford International Airport ved Hartford, Connecticut, USA.

Flyet var del av et arrangement, der fly fra andre verdenskrig ble vist frem. Det gamle bombeflyet lettet 09.45 lokal tid. Fem minutter senere meldte pilotene om at maskinen hadde motorproblemer og returnerte for å lande. Det foregikk ifølge et øyenvitne i en stor, flat bue.

Klokken 09.54 skled maskinen av rullebanen og inn i en bygning der det ble oppbevart  deicing-utstyr. Et vitne som befant seg rundt 250 meter fra havaristedet har fortalt at man kunne høre en eksplosjon og merke varmen.

Maskinen ble utbrent. Tilsynelatende har flyet truffet et eller annet på bakken i forbindelse med landingen, men de relevante myndighetene har ennå ikke fastslått hendelsesforløpet og hva som forårsaket havariet. 

Det var tretten personer ombord: To piloter, en flyvert og ti passasjerer. Syv personer er bekreftet omkommet. Seks personer ble brakt til sykehus etter hendelsen, for tre av dem var situasjonen kritisk. Ni personer på bakken, hvorav en brannmann, ble også behandlet for skader etter havariet.

Den opprinnelige Nine-O-Nine ble levert til 8th Air Force i England tidlig i 1943 og var en av de siste B-17 som kom med fra fabrikken med kamuflasjemaling. Maskinen fløy ikke færre end 140 oppdrag over Tyskland uten tap, angivelig rekorden i 8th Air Force.

Bombeflyet slet ut 21 motorer før det sommeren 1945 ble fløyet tilbake til USA, der maskinen ble lagret i Arizona og siden opphugget (!).  

B-17-flyet som havarerte var et annet fly, malt i Nine-O-Nines farger. Maskinen ble levert til USAAF i april 1945 og rakk aldri å delta ved fronten i andre verdenskrig. Den fløy rednings- og transportoppdrag frem til den i 1952 ble benyttet til å undersøke virkningen av atomeksplosjoner på flymaskiner.  

Tre ganger ble den utsatt for det. Maskinen ble senere grundig renovert og fløy i 20 år som vannbomber.  Fra 1986 har flyet tilhørt Collins Foundation, som malte det som Nine-O-Nine.

Maskinen har havarert tidligere, men da uten alvorlig personskade. Flyet har da ikke vært i verre forfatning enn at man kunne sette det i stand igjen. Denne gangen er det ingenting å redde. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Elektrisk flyging:

Har bygget testsenter i Trondheim: Nær gjennombrudd for motorgigant

I en tid hvor begrepet «flyskam» har fått sin plass i samfunnsdebatten jobber flyselskapene på spreng for at luftfarten skal bli grønnere. Den slagkraftige trioen Rolls-Royce, Airbus og Siemens har gått sammen for å få dette til. Les hele saken

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen