Elfly:

KOMMER TIL NORGE: Pipistrel Velis Electro. Foto: Pipistrel

Avinor og NLF kjøper nytt elfly

Mens Norges første elfly, LN-ELA, kan forvente seg rolige dager som museumsgjenstand, er et helt nytt elektrisk fly snart på vei til Norge.

Publisert

Norges Luftsportforbund (NLF) og Avinor har bestilt elflyet Pipistrel Velis Electro, som forventes levert til Norge i 2021. 

Reparerer ikke LN-ELA

Det betyr at man har besluttet å ikke reparere Norges første elfly, en Pipistrel Alpha Electro (LN-ELA) som ble skadet da det måtte nødlande i et tjern ved Gullknapp i august i fjor. Ingen av de to ombord pådro seg skader i hendelsen. 

- I januar mottok Avinor og NLF takst for reparasjon av det havarerte flyet. Rapporten sier at skroget er tilnærmet uskadet og kan gjenbrukes, men at alt annet må byttes fordi flyet var nedsenket i vann. Reparasjonskostnaden er sammenliknbar med kostnaden knyttet til å anskaffe nytt fly av samme type, skriver Avinor i en pressemelding.

Planen var lenge at LN-ELA skulle repareres og komme i luften igjen så snart som mulig. Avinor og NLF har i fellesskap tatt beslutningen at LN-ELA ikke repareres til flydyktig stand, men isteden benyttes i utstillingsøyemed på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø for dokumentere den første fasen av elektrisk luftfart i Norge.

Første typesertifiserte elfly

Samtidig ble det besluttet å bestille en fabrikkny Pipistel Velis Electro. Det nye flyet skal leveres i mai 2021 og ha base i Oslo.

– Flyet vi nå kjøper er en videreutvikling av LN-ELA. Det er sertifisert av EASA, og kan derfor blant annet brukes til pilotopplæring. Dette synliggjør at utviklingen av elektrifiserte fly går fremover, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i NLF.

Velis Electro er svært lik Alpha Electro, men en viktig forskjell er at Velis Electro er et typegodkjent fly (ikke experimental).

I juni ble maskinen det første elflyet som mottok typesertifisering fra det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA.  Det betyr at maskinen også kan benyttes til opplæring.  

Powered by Labrador CMS