Avgastype og flymotorer

Hvordan finne ut om akkurat ditt fly kan bruke blyfri bensin? For europeiskregistrerte småfly er det tilstrekkelig at motorprodusenten gir grønt lys for 91-oktans avgas. Det er med andre ord ikke krav om at flyprodusenten spesifiserer 91-oktan avgas som riktig drivstoff i flygehåndboken eller typesertifikatet for flyet. Tvert i mot – en rekke flytyper som er sertifisert for 100LL kan benytte UL91 så lenge motorfabrikanten tillater det.

Foto: Dag Omar Kvalvaag

Hvordan finne ut om akkurat ditt fly kan bruke blyfri bensin? For europeiskregistrerte småfly er det tilstrekkelig at motorprodusenten gir grønt lys for 91-oktans avgas. Det er med andre ord ikke krav om at flyprodusenten spesifiserer 91-oktan avgas som riktig drivstoff i flygehåndboken eller typesertifikatet for flyet. Tvert i mot – en rekke flytyper som er sertifisert for 100LL kan benytte UL91 så lenge motorfabrikanten tillater det.

Det er en servicebulleteng fra EASA som fastslår at motorfabrikantens spesifikasjon er tilstrekkelig (EASA-SIB-2011-01R2). Svaret på om akkurat ditt fly kan fly på UL91 finner du derfor ved å notere deg motorfabrikant og nøyaktig typenummer på flymotoren. Husk å ta med de første bokstavene etter tallet i typenummeret, f eks bokstaven «L» i typebetegnelsen Lycmoming IO-360-L2A.

Når du har typebetegnelsen klar, må du slå opp i motorfabrikantens serviceinformasjon.

Lycoming

For Lycoming-motorer kan man enkelt slå opp i Lycoming Service Instruction SI1070S eller en senere versjon av denne bulletengen. Er det anført at motortypen kan gå på UL91/91-oktan – eller bensin med lavere oktantall som 80/87 – er det fritt fram for UL91. Som det framkommer, er de vanligste motorene UL91-kompatible, inkludert en rekke injeksjonsmotorer. Lycoming har forøvrig varslet en ny utgave av SI1070 som kommer om kort tid og som vil omfatte UL91-godkjennelse for enda flere av motorene som har kompresjonsforhold på 8,5:1.

Rotax og Continental

Alle Rotax-motorer kan dessuten bruke avgas UL91.

Continental har ikke publisert en tilsvarende bulleteng som Lycoming og Rotax, men de har laget en oversikt over motortyper og krav til oktantall. I et brev til Lars Hjelmberg hos Hjelmco Oil i Sverige datert 24. januar 1991, bekrefter forøvrig Continental at de foretrekker bruk av blyfri 80/87-oktan (eller blyfri bensin med høyere oktantall) foran bruk av 100LL i motorer som er sertifisert for 80/87-oktan. Kun i break-in-perioden etter produksjon/overhaling, anbefaler Continental blyholdig bensin. Dette sammenfaller med den perioden flymotoren bruker «break-in oil», det vil si gammeldags mineralolje istedenfor syntetisk multigradsolje.

Flynytt og NLF har gjennomgått data for avgassalget på Kjeller i 2013. Denne gjennomgangen viser at 83 prosent av volumet og 77 prosent av flyene/helikoptrene kan benytte avgas UL91 istedenfor 100LL. Eksempelvis kan de fleste Cessna 172 og Piper PA-28 bruke drivstoffet, det samme gjelder de aller fleste veteranfly, inkludert alt fra DC-3 Dakota til Tiger Moth. Også helikoptre som Robinson R-44 I (f eks Raven 1) kan bruke UL91. Ikke bare er UL91 en mulighet – fravær av bly skaper færre vedlikeholdsproblemer som blokkerte ventiler, se f eks Lycomings servicebulleteng SI1425A.

De fartøyene som ikke kan bruke UL91 er særlig etterkrigs turboladede maskiner (enkelte Cessna 182-maskiner, noen av Cirrus-maskinene etc).

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen