Avgastype og flymotorer

Hvordan finne ut om akkurat ditt fly kan bruke blyfri bensin? For europeiskregistrerte småfly er det tilstrekkelig at motorprodusenten gir grønt lys for 91-oktans avgas. Det er med andre ord ikke krav om at flyprodusenten spesifiserer 91-oktan avgas som riktig drivstoff i flygehåndboken eller typesertifikatet for flyet. Tvert i mot – en rekke flytyper som er sertifisert for 100LL kan benytte UL91 så lenge motorfabrikanten tillater det.

Foto: Dag Omar Kvalvaag

Hvordan finne ut om akkurat ditt fly kan bruke blyfri bensin? For europeiskregistrerte småfly er det tilstrekkelig at motorprodusenten gir grønt lys for 91-oktans avgas. Det er med andre ord ikke krav om at flyprodusenten spesifiserer 91-oktan avgas som riktig drivstoff i flygehåndboken eller typesertifikatet for flyet. Tvert i mot – en rekke flytyper som er sertifisert for 100LL kan benytte UL91 så lenge motorfabrikanten tillater det.

Det er en servicebulleteng fra EASA som fastslår at motorfabrikantens spesifikasjon er tilstrekkelig (EASA-SIB-2011-01R2). Svaret på om akkurat ditt fly kan fly på UL91 finner du derfor ved å notere deg motorfabrikant og nøyaktig typenummer på flymotoren. Husk å ta med de første bokstavene etter tallet i typenummeret, f eks bokstaven «L» i typebetegnelsen Lycmoming IO-360-L2A.

Når du har typebetegnelsen klar, må du slå opp i motorfabrikantens serviceinformasjon.

Lycoming

For Lycoming-motorer kan man enkelt slå opp i Lycoming Service Instruction SI1070S eller en senere versjon av denne bulletengen. Er det anført at motortypen kan gå på UL91/91-oktan – eller bensin med lavere oktantall som 80/87 – er det fritt fram for UL91. Som det framkommer, er de vanligste motorene UL91-kompatible, inkludert en rekke injeksjonsmotorer. Lycoming har forøvrig varslet en ny utgave av SI1070 som kommer om kort tid og som vil omfatte UL91-godkjennelse for enda flere av motorene som har kompresjonsforhold på 8,5:1.

Rotax og Continental

Alle Rotax-motorer kan dessuten bruke avgas UL91.

Continental har ikke publisert en tilsvarende bulleteng som Lycoming og Rotax, men de har laget en oversikt over motortyper og krav til oktantall. I et brev til Lars Hjelmberg hos Hjelmco Oil i Sverige datert 24. januar 1991, bekrefter forøvrig Continental at de foretrekker bruk av blyfri 80/87-oktan (eller blyfri bensin med høyere oktantall) foran bruk av 100LL i motorer som er sertifisert for 80/87-oktan. Kun i break-in-perioden etter produksjon/overhaling, anbefaler Continental blyholdig bensin. Dette sammenfaller med den perioden flymotoren bruker «break-in oil», det vil si gammeldags mineralolje istedenfor syntetisk multigradsolje.

Flynytt og NLF har gjennomgått data for avgassalget på Kjeller i 2013. Denne gjennomgangen viser at 83 prosent av volumet og 77 prosent av flyene/helikoptrene kan benytte avgas UL91 istedenfor 100LL. Eksempelvis kan de fleste Cessna 172 og Piper PA-28 bruke drivstoffet, det samme gjelder de aller fleste veteranfly, inkludert alt fra DC-3 Dakota til Tiger Moth. Også helikoptre som Robinson R-44 I (f eks Raven 1) kan bruke UL91. Ikke bare er UL91 en mulighet – fravær av bly skaper færre vedlikeholdsproblemer som blokkerte ventiler, se f eks Lycomings servicebulleteng SI1425A.

De fartøyene som ikke kan bruke UL91 er særlig etterkrigs turboladede maskiner (enkelte Cessna 182-maskiner, noen av Cirrus-maskinene etc).

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Airbus CEO: Unmanned Aerial Vehicle To Fly This Year

Airbus will begin test flights of its flying taxi prototype by the end of the year, the company's chief executive...

NTSB: Pilot Received Type Rating Weeks Before Fatal Crash

The pilot of the Cessna Citation that crashed into Lake Erie in December had received his type rating in the jet...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen