HemsWX har et overlay som legges transparent på det bildet som er tatt, der man kan se kjente punkter i terrenget, som fjelltopper, høye hus, lysrekker osv. Med det ferske værkamerabildet sikten måles med relativt stor nøyaktighet, basert på avstander og høyder for de kjente punktene, som overlayet gir.

Åpner skreddersydd værtjeneste for privatflygere

Det nye kamerasystemet tar stillbilder hvert femtende minutt i opp til tre retninger.  Systemet skal være et supplement til de rutiner og den værsjekkingen privatflygerne ellers bruker før de skal ut og fly.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Luftambulanse benytter i dag systemet HemsWX, som er en komplett værapplikasjon for web, smarttelefon og nettbrett. Systemet bidrar til at flygene kan ta hurtige og treffsikre beslutninger basert på været, både under planlegging av tur og under selve turen.

Nå åpner Stiftelsen Norsk Luftambulanse systemet for vanlige privatflygere. Ønsker du tilgang må du ta kontakt med flyklubben du er medlem av. Alle flyklubbledere som ønsker å benytte systemet må melde seg tilNorsk Luftambulanse, slik at de får laget adminbrukere, som igjen kan legge inn sine respektive brukere.

Nytt kamerasystem

HemsWX står for Helicopter Emergency Medical Service Weather, og er en portal som er skreddersydd for flygere. Når man logger inn på den webbaserte portalen får man tilgang på all informasjon, som værradar, yr, satelittbilder og prognosekart. 

- Alt dette eksisterer fra før. Det nye er imidlertid at vi har opprettet et kamerasystem som tar stillbilder hvert femtende minutt i opp til tre retninger. Det er altså opp til tre ulike kameraer per stasjon. All elektronikk og styringssystem er inne i kameraboksen, og kameraene har lyssterke objektiv som gir svært gode nattbilder, sier Jens Fjelnset, flyger i NLA, og idéhaver til HemsWX.

Han påpeker at dette systemet har vist seg å bli veldig viktig for luftambulansens flygere, først og fremst for å velge riktig strategi når de skal komme seg hurtig til en ønsket destinasjon.

Store værmessige variasjoner

- HemsWX er svært viktig for at vi ikke bruker mer tid enn nødvendig. Med et tastetrykk får man umiddelbart beskjed om hvilken trasé som er mest lønnsom å velge. Da bruker vi ikke masse kostbar tid på å finne fram til mest gunstige rute. Systemet gir oss detaljert vær på så detaljerte plasser som mulig, sier Fjelnset.

Tidligere måtte flygerne spille på de store flyplassenes værtjeneste, som Flesland, Værnes og Gardermoen.

- Problemet er at hele Sør-Norge ligger mellom disse flyplassene, og da snakker vi om mye terreng med mange værmessige variasjoner.

I vanlige værmeldinger fra for eksempel Yr, er det matematiske modeller som regner ut generelt vær i et stort område, og disse går ikke ned på detaljnivå. Fallgruven er at været kan se fantastisk bra ut på en flyplass, ingenting sies om hvordan været er på vei til den flyplassen.

- Flygere er avhengig av værinformasjon helt ned til minste detalj i spesifikke områder, som eksempelvis et dalføre. Hvis man anser tåke eller en lavtliggende sky som en vegg, så må vi vite om vi kommer oss gjennom den veggen, fortsetter Fjelnset.

Bedre kameraer

Før brukte flygerne alt av tilgjengelige kameraer for å få en indikasjon over hvilket vær som ventet på lokale plasser før en tur.

Dette kunne være alt av offentlig tilgjengelige webkameraer, fra kameraet på gutterommet som tilfeldigvis pekte ut av vinduet og ut i terrenget, til Statens vegvesens veikameraer. Da var det i så fall en bonus dersom kameraet pekte riktig vei, slik at flygerne kunne studere været i området.

- Nå har vi kameraer som gjør det vanlige webkameraer gjør, men med en helt annen optisk kvalitet. Med bilde av været hvert kvarter i tre retninger har vi i realiteten oversikt over været hvert femte minutt, og det holder for oss, sier flygeren, og minner samtidig på at disse kameraene også tar helt perfekte nattbilder, noe ikke vanlige webkameraer er like gode på.

Strategisk plasserte webkameraer

I dag er det cirka 250 kameraer fra Kristiansand i sør til Finnmark i nord, som er plassert ut på strategiske plasser.

- Kameraene forteller oss hvordan været er regionalt når vi ser på flere kameraer, samtidig som vi ser været på spesifikke plasser. Vi plasserer kameraene i strategiske områder. Det betyr at det ikke er nødvendig å ha dem på steder som Gardermoen, der det er nok informasjon om været fra før, men mer andre plasser som Østfold, for å nevne et eksempel, forklarer Fjelnset.

I tillegg til bilder kan stasjonene også vise temperatur. Ved de ulike sykehusene hvor det finnes gps-innflyginger måles også trykk.

- I HemsWX har vi et overlay som legges transparent på det bildet som er tatt, der vi kan se kjente punkter i terrenget, som fjelltopper, høye hus, lysrekker osv. Med det ferske værkamerabildet kan vi på den måten måle sikten med relativt stor nøyaktighet, basert på avstander og høyder for de kjente punktene, som overlayet gir, forklarer Fjelnset.

Systemet kan være en felle hvis det brukes feil

Han er veldig opptatt av å understreke én ting. Systemet skal være et supplement til de rutiner og den værsjekkingen privatflygerne ellers bruker før de skal ut og fly. HemsWX skal ikke være et instrument som bidrar til at flygere tar større risiko, og at systemet blir en slags hvilepute.

- Luftambulansens flygere bruker nattbriller, radar og avansert navigasjonssystem om bord i helikoptrene. Dette er instrumenter som ikke privatflygerne har tilgang til.  Vi er litt urolige for at noen misbruker systemet til å ta unødig risiko. Hvis et bilde sier at det er fin sikt, kan det hende dette kun gjelder hundre meter over bakken. Da har i så fall et småfly overhodet ingenting der å gjøre. Det er viktig for oss å si at systemet også kan være en potensiell felle dersom det ikke brukes riktig. Husk at selv erfarne flygere som har fløyet i Luftambulansen i over 20 år, kan bli overrasket over at det var dårligere vær enn bildene viste, understreker Fjelnset.

All elektronikk og styringssystem er inne i kameraboksen, og kameraene har lyssterke objektiv som gir svært gode nattbilder.

- Ønsket effekt med å dele HemsWX med privatflygere er snarere at systemet skal gi beskjed om at været er for dårlig der de har tenkt å fly, og at de bør holde seg hjemme. Så slipper de å dra ut på den turen når man allerede vet under planleggingen at værforholdene er for dårlig, sier Fjelnset, og kommer med et konkret eksempel;

- Skal man for eksempel fly et småfly fra Hamar til Skien, så vet man kanskje hvordan været i Hamar og Skien er. Men været i mellom de to byene kan være svært variabelt. Det er her kameraene kan tette igjen hullene i værinformasjonen langs ruta. Og det mener vi er bedre enn ingenting. Hvis en privatflyger ser at været er perfekt både i Hamar og Skien, velger han kanskje å ta den flyturen. HemsWX vil da kunne avdekke at været i mellom overhodet ikke er flyvevennlig, og at man derfor bør la flyet stå.

Å dele HemsWX med privatflygere har altså både fordeler og ulemper, og det har vært en diskusjon også i NLA om hvorvidt det er bra å dele systemet. De kom til slutt fram til at fordelene er så store at deling er det beste.

- Så håper vi at denne reportasjen kan bidra til å opplyse om fellene, slik at det kun er fordelene som høstes, sier Jens Fjelnset i NLA.

Powered by Labrador CMS