Airbus E-fan får prestisjetung PADA-pris

Personal Aircraft Design Academy har i år utdelt den prestisjetunge PADA-prisen til Airbus for selskapets elektriske småflykonsept, E-Fan. Prisen ble utdelt under EAA Air Venture i Oshkosh, bare dager etter at Airbus har etablert datterselskapet Voltair som skal produsere og markedsføre flyet. En aggressiv tidsplan tilsier at E-Fan 2 skal være leveringsklar allerede i 2017.

John O’ Leary, visepresident og daglig leder ved Airbus Americas Engineering (AAE) i Wichita tar i mot PDA-prisen på vegne av Airbus' E-Fan-team. Foto: Torkell Sætervadet (Bilde: )

OSHKOSH: Det var John O’ Leary, visepresident og daglig leder ved Airbus Americas Engineering (AAE) i Wichita som tok i mot prisen på vegne av selskapet.

– Det føles spesielt å motta en pris for noe jeg personlig ikke har vært involvert i, medgir O’ Leary som med én gang legger til at det europeiske E-Fan-teamet har gjort seg desto bedre fortjent til den.

PADA-prisen har blitt utdelt siden 2003 av CAFE Foundation, og på listen over mottakere finner vi blant annet Cirrus-pionér Alan Klapmeyer og flydesignikon Burt Rutan.

files/content/news/E-Fan Technology Demonstrator small .jpgE-Fan gryteklar alt i 2017

E-Fan er en serie småfly med elektrisk drift som vil finnes i både to- og firesetersversjoner. E-Fan 1 som er en toseter i tandemkonfigurasjon har allerede vært i lufta, men det første kommersialiserte flyet vil bli E-Fan 2, en toseter med tradisjonell setekonfigurasjon (side ved side).

E-Fan 2 er beregnet å passe inn i LSA-kategorien og vil dermed ha maksimal avgangsvekt på 600 kg. Flyet vil i første rekke bli EASA-typesertifisert etter CS-LSA-standarden, noe som blant annet er mulig siden EASA allerede har implementert ASTM-standarden for elektriske LSA-fly.

Det er satt av 200 kg til batteriene, så restvekten må fordeles mellom skrog, øvrige systemer og passasjerer.

– Batterienheten vil være utskiftbar, slik at vi kan dra nytte av den utviklingen som skjer på batterifronten om dagen og dermed få lenger rekkevidde innenfor samme vektgrense, forklarer O’ Leary.

Nettopp etablert Voltaire

– Airbus er et fantastisk selskap, men vi er også et stort selskap. I et prosjekt som dette, er det praktisk å kunne jobbe med en mer kompakt organisasjon. Derfor har vi så sent som for noen dager siden etablert det heleide datterselskapet Voltaire som skal utvikle og markedsføre flyet, forteller O’ Leary.

– Det vil etableres en egen fabrikk i Bordeaux som vil stå for produksjonen. Samtidig har vi opprettet et kompetansesenter, Powerhouse, i nærheten av München hvor vi vil utvikle elektriske framdriftsløsninger i tett samarbeid med Siemens, sier O ’Leary.

De elektriske systemene ombord i flyet vil innebære helt nye konsepter. Ikke bare handler det om styring av elektromotorer og batterier: Airbus utvikler også elektroniske kontrollsystemer for styreflater og peker på at nye komposittmaterialer gjør det mulig å se for seg at styreflatene morfes istedenfor at man benytter hengslede ror og flaps.

Foto over: E-Fan 1. Foto: Airbus Industries

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Senate Committee Says No To ATC Privatization

<p>General-aviation advocacy groups have united in their efforts to oppose the privatization of the nation’s air...

Trig Avionics Offers Low-Cost ADS-B GPS Receiver, Comm Radio

<p>At AirVenture 2017, Trig Avionics introduced a low-cost ADS-B-compliant WAAS GPS receiver and lower-cost VHF comm...

Daher Debuts the TBM 910 at AirVenture

<p>With the sun slowly setting on Garmin’s landmark G1000 EFIS suite, aircraft manufacturers are rapidly switching to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen