E-Fan

Her er E-Fan på norsk jord

El-flyet gjester Zerokonferansen.

PÅ NORSK JORD: Flyet E-fan befinner seg i skrivende stund på Youngstorget i Oslo. (Bilde: Torkell Sætervadet)

Det elektriske flyet Airbus E-Fan er i Norge i forbindelse med Zerokonferansen, som finner sted i Oslo 23. og 24. november.

Flyet vil disse dagene være utstilt på Youngstorget.

- Ambisjonene som ligger bak utviklingen av dette flyet viser at det ikke er noen begrensninger for hva som kan elektrifiseres i transportsektoren, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO, i en pressemelding.

Krysset kanalen

E-fan var i luften første gang i mars 2014. I fjor sikret maskinen seg overskrifter verden over da den krysset Den engelske kanal.

ELEKTRISK: Det elektriske flyet E-Fan viser hvor langt man har kommet i retning av en grønnere luftfart.
ELEKTRISK: Det elektriske flyet E-Fan viser hvor langt man har kommet i retning av en grønnere luftfart. Foto: Torkell Sætervadet

Da flyet landet etter 53 minutter var det fremdeles rundt 20 prosent batterikapasitet igjen.

E-Fan har lagt bak seg over 100 flyvninger. Flyets batteri har en vekt på 167 kg og kapasiteten er på 29 kWh.

- Stor interesse

Generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, er strålende fornøyd med at E-Fan i skrivende stund befinner seg på norsk jord.

- Vi er veldig glade for at E-Fan nå står på Youngstorget. Vi registrerer at det er stor interesse og nysgjerrighet hos relevante politikere. Flere sentrale Stortingspolitikere har uttrykt et ønske om å besøke standen, sier han til Flynytt.

Han understreker at NLF har en viktig rolle når det gjelder å få introdusert de miljøvennlige flyene her i Norge.

- Vår organisasjon må ta lederskap. Vi har ambisjoner om at Norge kan få en ledende posisjon innen elektrisk luftfart. Norge er langt fremme på elbiler, vi bør også kunne lykkes når det gjelder fly, sier han

75 prosent reduksjon i CO2– utslipp

Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 – Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra fly innen 2050.

Airbus har også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0, som er forventet å se i luften i 2019. 

E-Fan-piloten og flykonstruktøren Didier Esteyne og den norske Airbus-ingeniøren Nils-Harald Hansen deltar begge på Zerokonferansen.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB: Poor Pilot Decisions Led To Fatal Balloon Crash

<p>A commercial balloon pilot’s “pattern of poor decision-making” led to his balloon striking power lines and then...

New WACO Walks On Water

<p>WACO Aircraft announced the debut of the amphibious version of their radial engine biplane yesterday—the YMF-5F....

Short Final

<p>It was Saturday afternoon some years ago at our mid-sized, midwestern airport.Things were hopping. Air Guard jets...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen