FLYULYKKER:

2016 - nok et sikkert flyår

I løpet av året var det bare 13 flyulykker som krevde liv.

ULYKKE: Redningspersonell ved vraket av Boeing 737-800 A6-FDN, som havarerte ved Rostov-on-Don 19. mars i fjor. (Bilde: Press Service of the Governor of Rostov Oblast)

2016 ble et godt år for luftfarten. Flight Globals gjennomgang av ulykker og hendelser i 2016 viser at det er liten grunn til å bekymre seg før man setter seg på et fly. I løpet av året var det bare 13 flyulykker der noen aller alle ombord mistet livet. Vi snakker da om hendelser i hele verden med kommersielle fly på størrelse ned til en Cessna Caravan.

 Eksplosjon i 12 000 fot 

Fire jettrafikkfly er med i statistikken. En Airbus 321 fra Daallo Airlines ble 2. februar utsatt for en eksplosjon i 12 000 fot etter avgang fra Mogadishu. En passasjer ble sugd ut, men det lyktes pilotene å lande flyet og ingen andre bles skadet i hendelsen. Det er ikke fastslått om eksplosjonen skyldtes en bombe. Det er det heller ikke når det gjelder Egypt Airs Airbus 320, som forsvant over Middelhavet med ti besetningsmedlemmer og 56 passasjerer. I begge disse tilfellene er bombeattentater blant forklaringene som undersøkes.

I de to andre tilfellene henger ulykkene sammen med pilotenes håndtering av situasjonen.

En Bae Avro RJ85 gikk tom for drivstoff på vei til Medellin Jose Maria Cordova Airport med et fotballag og sportsjournalister ombord. Det er rimelig ufattelig at en slik feil kan finne sted i 2016. To besetningsmedlemmer og fire passasjerer overlevde på mirakuløst vis.

Det var det ingen som gjorde ombord Flydubai Boeing 737-800, som krasjet i bakken med nesen i en 50 graders vinkel da det skulle lande på Rostov-on-Don Airport i Russland. Det var natt, og pilotene hadde etter en avbrutt landing kretset i området i nesten to timer og ventet på bedre vær. De forsøkte på nytt, men bestemte seg for nok en go-around i 700 fot. I 1900 fot ble det gitt kraftig høyderor. Den svarte boksen har registrert -1G.  

Fire ulykker med regionalfly 

Det var totalt fire ulykker med regionalfly som resulterte i dødsfall– i Nepal (Twin Otter), i Papua Ny Guinea (Islander), i Pakistan (ATR-42) og i Alaska (Cessna Caravan). Sistnevnte kolliderte med en Super Cub, der de to ombord også ble drept.

Det er i tillegg fem fraktfly med i statistikken. En av dem var West Atlantic CRJ200F. Maskinen var på en nattflyvning fra Oslo til Tromsø i 33 000 fot, da den fikk en instrumentfeil på venstre side av cockpit, som indikerte at nesen var begynt å heve seg med seks grader i sekundet. Piloten ga derfor kraftig høyderor. Styrmannens instrument viste imidlertid riktig. Ett minutt og 20 sekunder senere styrtet flyet i bakken. Maskinen, som hadde en maximum operating speed på 315 kt,  kom opp til 508kt.

En firemotors russisk An-12 fra Silk Way Airlines rakk derimot ikke å komme på vingene i den 43 grader varme luften. Tidlig i take off-fasen på  Camp Dwyer i Afghanistan fikk flyet en feil på motor nummer tre. Piloten valgte å fortsette avgangen, men nesen ville ikke heve seg. Flyet fortsatte 600 meter etter slutten på rullebanen. To av ni personer ombord overlevde.

Passasjerer utsatt for 3,6 G 

Året inkluderer naturligvis også en rekke hendelser der fly er kommet til mer eller mindre skade, men ingen har blitt drept. Passasjerene vil for eksempel neppe glemme landingen med Vuelling Airlines A320 med det første. I mørke, regn og turbulens var landingen så heftig at de ble utsatt for 3,6 G.

 Svært trygg reisemåte

Om man turte å sette seg på et fly på 90-tallet, er det enda mindre grunn til bekymring i dag. Det er faktisk blitt tre ganger så trygt å fly.

I 2016 ble det statistisk sett gjennomført mer enn tre millioner flyvninger før det inntraff en ulykke. På 90-tallet var tallet under en million.

Totalt var det i 2016 325 dødsfall i den sivile lufttrafikken, altså et dødsfall per 10 769 230 passasjer. Det betyr at det er det nest beste året etter 2013.

Til sammenlikning var det i 1972 hele 2373 personer som mistet livet i flyulykker. Det er det verste året siden opptellingen startet i 1942.

Hvis man sammenlikner med antall bilulykker ser man hvor trygt det er å fly. På verdensbasis dør det 1,3 millioner i bilulykker hvert år. Ulykker der biler involvert ligger globalt sett på niendeplass på listen over hva som tar flest liv.

Så for å være på den sikre side kan det lønne seg å fly – selv om benplassen ikke akkurat er som den var før ombord på ruteflyene!

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen