100-årsdag for kryssing av Nordsjøen

Regnbyger, tåke og motorkutt stoppet ikke Tryggve Gran i sitt forsøk på å krysse Nordsjøen 30. juli 1914, som førstemann i verden. Flyturen i 1914 ble dramatisk før landing på Reve etter fire timer og 10 minutter. 100 år etter ble den historiske flyturen igjen en suksess – denne gang utført i et norsk mikrofly.

Foto: Tormod Veiby

Regnbyger, tåke og motorkutt stoppet ikke Tryggve Gran i sitt forsøk på å krysse Nordsjøen 30. juli 1914, som førstemann i verden. Flyturen i 1914 ble dramatisk før landing på Reve etter fire timer og 10 minutter. 100 år etter ble den historiske flyturen igjen en suksess – denne gang utført i et norsk mikrofly.

Presis kl 13.07 i dag lettet LN-YVS, en trike med pilotene Per T. Høyland og Håkon Fosso. De har bestemt seg for å gjenskape den historiske flygningen fra Cruden Bay i Skottland til Revtangen i Klepp på Jæren.

Duoen landet på Jæren i god behold etter knappe to timer og 50 minutters flytid. Mye medvind kuttet betydelig ned på flytiden. Mange hadde møtt opp for å se mikroflyet lande.
.

files/content/news/mikrotryggve.png– Flyet som eg i dag flyr med har om lag same instrumenteringa som Gran. Me flyr også berre på bølgjer og vind.

– Eg tar denne turen for å heidra Tryggve Gran. Det er halvanna år sidan eg byrja å planleggja denne turen, og dess meir eg har lese om Gran, og dess meir informasjon eg har fått om han, jo meir imponert har eg blitt av at han faktisk klarte det, uttaler Høyland til NRK før den vellykkede turen.

I 1914 hadde Gran hastverk, med en politisk situasjonen i høyspenn og 1. verdenskrig like om hjørnet. Luftrommet over Nordsjøen skulle stenges for sivil luftfart denne dagen kl 18.00.

Bragden til Tryggve Gran kan måles med Blériots flygning over Den engelske kanal fire år tidligere. Verdensbegivenheten fikk imidlertid lite oppmerksomhet og havnet i skyggen av utbruddet av 1. verdenskrig.

Flytypen i 1914 var en Blériot XI-2 med roterende Gnome-motor på 80 hk. Etter en time i lufta møtte Tryggve Gran på tette tåkebanker. Han økte høyden til 5 000 fot, men kom ikke over, reduserte høyden og fløy under skydekket på 100 fot.

Tryggve Gran brukte barometer for å angi høyden, men kompasset var det viktigste instrumentet for å justere retningen i forhold til vinden. På strekninger møtte han tåke, sterk vind og regnbyger.

Midtveis oppdaget han bensinlukt og fikk motorstopp, man klarte å få startet motoren ved å snu flyet mot vinden samtidig som han koplet om bensintankene like før flyet traff bølgene.

Etter fire timer så han igjen land og noterte: «Hurra Hurra, tror jeg ser fjelde, lyst til at loope. Går ned til sjøen».

Han siktet inn mot på Revtangen og landet på en sandslette, Malaneset, ved gården Reve. Gran ble ønsket velkommen av Laurits Reve, fikk sendt telegram til moren, Kong Haakon, Daily Mail i London og medhjelperne hans i Cruden Bay.

Den historiske bragden for 100 år tilbake markeres også av Luftforsvaret, som flyr en Lockheed P-3N Orion fra Sola til Cruden Bay ved den skotske byen Peterhead. Flyet skal sirkle over stedet presis kl 13.06 britisk tid, tidspunktet da Tyggve Gran startet sin vågale tur.

Gjest under flygningen med 3297 Jøssing er Hermann Gran, sønn til Tryggve Gran, som besøkte Flydagen på Kjeller 11. mai. Det firemotors maritime overvåkingsflyet vil følge ruten til Tryggve Gran i 1914, med runder over landingsstedet ved Orrevatnet før flyet returnerer til Sola.

Aftenbladet i Stavanger tjuvstartet feiringen i god tid og fløy strekningen fra Skottland til Sola med pilot Britt Victoria Høyvik.

Selve 100-årsfeiringen på Reve skjer på søndag 3. august 2014 med program fra kl 12.00. Etter planen står Mikael Carlson for oppvisningsflygningen med et av sine to Thulin A/Bleriot XI fra 1910. Hovedarrangør er Klepp kommune.

Allerede i 1913 dro Tryggve Gran til England og Frankrike for å bli pilot. 17. mai 1914 utførte han looping og ryggflyging som første i Skandinavia under et flyshow i Paris.

I 1914 ble han premierløytnant i Hærens flyvevåpen. To år seinere gikk han inn i det britiske flåvåpenet som flyger, under dekknavnet Teddy Grant fra Canada. Tryggve Gran har selv fortalt at han under et av toktene i Frankrike skjøt ned Hermann Göring, som seinere ble øverstkommanderende for Luftwaffe. Skadene til tross, Göring kom tilbake og ble etterhvert en høyt dekorert jagerflypilot i 1. verdenskrig med 22 bekreftede nedskytinger. I ettertid er det ikke bekreftet at Tryggve Gran stod bak nedskytingen av Göring.

Grans Blériot byttet navn fra «Ça Flotte» til «Nordsjøen» etter kryssingen. Flyet står på Norsk Teknisk Museum på Kjelsås, med har et vingespenn på 8,90 meter og lengde på 7,80 meter. Totalvekt på 400 kg og topphastighet var på rundt 90 km/t.

Leder for Warbirds of Norway, Øyvind Ellingsen, ble som liten gutt inspirert av Blériot-maskinen på Teknisk Musuem. Hans luftdyktige replika av «Nordsjøen» er bygget av Coleman Meyerhofer i Wien, står i WoN-hangaren på Jarlsberg og er klar for første flygning.

Foto: Odd-Tore Ohnstad

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Harrison Ford "The Schmuck" Apologized For Gaffe

Harrison Ford was contrite and apologized to air traffic controllers at John Wayne Airport in Orange County last Feb....

Vintage Wings Selling Hawk One

One of the best flying examples of an F-86 Sabre is for sale by its Canadian owner for the seemingly bargain price of...

Boom Technology Raises Additional Capital To Support Supersonic Demonstrator

Centennial Airport based Boom Technology, would-be maker of the first supersonic airliner since the Concorde, has...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen