Flyulykken i Umeå:

OPPHEVES: Flytypen GippsAero GA8 Airvan ble satt på bakken både i Australia og i EASAs medlemsland etter flyulykken i Sverige. Nå er forbudet opphevet. Flyet på bildet er ikke identisk med det som forulykket.

Opphever flyforbud for GA8 Airvan

- Inspeksjon av ulykkesflyet indikerer at det ser ut til å ha blitt utsatt for aerodynamiske belastning utover det maskinen er sertifisert for.

Publisert Sist oppdatert

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA valgte i dag å kansellere flyforbudet for flytypen GA8 Airvan.

GippsAero GA8 Airvan

  • Crew: 1
  • Kapasitet: 7 passasjerer
  • Lengde: 8.95 m (29 ft 4 in)
  • Vingespenn: 12.28 m (40 ft 3 in)
  • Høyde: 3.89 m (12 ft 9 in)
  • Vingeareal: 19.32 m2 (208.0 sq ft)
  • Aspect ratio: 7.9:1
  • Tomvekt: 997 kg (2,198 lb)
  • MTOW: 1,814 kg (3,999 lb)
  • Drivstoffkapasiet: 340 L (74.8 Imp Gallons)
  • Powerplant: 1 × Textron Lycoming IO-540-K1A5 air-cooled flat-six, 220 kW (300 hp)
  • Propeller: 2-bladed Hartzell F8475R constant speed propeller
  • Kilde: Wikipedia 

Forbudet ble innført etter flyulykken i Umeå 14. juli, der åtte fallskjermhoppere og én pilot mistet livet da et fly av typen GippsAero GA8 Airvan havarerte.

Etter ulykken valgte det australske luftfartstilsynet CASA å innføre et midlertidig flyforbud, og EASA fulgte raskt etter. Det ble antydet at vingen løsnet i luften, og man fryktet en svikt i flykonstruksjonen. 

- Etter at flyforbudet ble innført har CASA Australia informert om at resultatene av en fysisk inspeksjon av ulykkesflyet indikerer at det ser ut til å ha blitt utsatt for aerodynamiske belastning utover det flyet er sertifisert for, skriver EASA i sin "Airworthiness Directive Cancellation Notice".

De skriver også at det ikke er noe som tyder på at flytypen er utrygg eller har elementer som gjør at et flyforbud er påkrevd.

De velger derfor å kansellere flyforbudet, som gjaldt i alle EASAs medlemsland for fly av typene GA8 and GA8-TC 320.

Powered by Labrador CMS