Flyulykken i Umeå:
Opphever flyforbud for GA8 Airvan
- Inspeksjon av ulykkesflyet indikerer at det ser ut til å ha blitt utsatt for aerodynamiske belastning utover det maskinen er sertifisert for.
Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA valgte i dag å kansellere flyforbudet for flytypen GA8 Airvan.
Forbudet ble innført etter flyulykken i Umeå 14. juli, der åtte fallskjermhoppere og én pilot mistet livet da et fly av typen GippsAero GA8 Airvan havarerte.
Etter ulykken valgte det australske luftfartstilsynet CASA å innføre et midlertidig flyforbud, og EASA fulgte raskt etter. Det ble antydet at vingen løsnet i luften, og man fryktet en svikt i flykonstruksjonen.
- Etter at flyforbudet ble innført har CASA Australia informert om at resultatene av en fysisk inspeksjon av ulykkesflyet indikerer at det ser ut til å ha blitt utsatt for aerodynamiske belastning utover det flyet er sertifisert for, skriver EASA i sin "Airworthiness Directive Cancellation Notice".
De skriver også at det ikke er noe som tyder på at flytypen er utrygg eller har elementer som gjør at et flyforbud er påkrevd.
De velger derfor å kansellere flyforbudet, som gjaldt i alle EASAs medlemsland for fly av typene GA8 and GA8-TC 320.