Starfighteren:

PASSASJERTUR: Starfighteren med Eskil Amdal i forsetet og Helge Andreassen bak.

Helge fikk baksetetur med Starfighteren

CF-104D Starfighter har vært ute på sin tredje flyvning . - Flyet fungerte perfekt, ingen snag i loggen denne gangen, konstaterer formannen i foreningen Starfighterens venner, Helge Andreassen, som fikk være passasjer.

Publisert

Det var nok ikke få som misunte Helge Andreassen da han lørdag formiddag tok plass i baksetet av CF-104D Starfighter.

Siden flyet var ute av testfasen etter den andre testturen i juni kunne pilot Eskil Amdal ha med seg en passasjer. 

36 år siden sist

At valget falt på nettopp Andreassen var langt fra tilfeldig. Det hadde lenge vært klart at formannen i foreningen Starfighterens venner skulle sitte i baksetet på den tredje flyvningen. 

- PERFEKT: Ingen snag i loggen denne gangen, kunne lederen i Starfighterens venner, Helge Andreassen, konstatere etter flyets tredje tur. 

- For meg personlig var det en stor glede over å få bli med opp. Min forrige tur i Starfighter var i 1981 da jeg ble innkalt til reservetjeneste på 334-skvadronen etter to år i SAS, også den turen var i 637, forteller han til Flynytt.

Flyvningen var egentlig planlagt til fredag 17. november, men været spilte ikke på lag og turen ble utsatt. Dagen etter var det derimot fine flyforhold.

- Flyvningen ble gjennomført «low-level», det vil si under 5000 fot, der vi gjorde et "fly by" på Evenes og Svolvær før retur til Bodø, opplyser Andreassen. 

- Kjentes naturlig 

Han fant seg raskt til rette ombord i flyet.

- Gjennom årene med klargjøring av flyet har jeg gjennomført mange oppstarter og takse-turen, derfor kjentes det ganske naturlig å sette seg i baksetet denne dagen. 

Pilot Amdal avsluttet med to landingsrunder med go-around før full stopp landing.

- Flyet fungerte perfekt, ingen snag i loggen denne gangen, konstaterer Andreassen.

KREVENDE: Ifølge Helge Andreassen var det ikke bare bare å modifisere til Martin Baker-utskytingsseter.

- Personlig føler jeg at jeg representerte alle teknikere  og andre frivillige som har gjort dette prosjektet mulig å gjennomføre.

- Lang prosess

 Arbeidet med å få Starfighteren tilbake i flydyktig tilstand startet  offisielt i 2003. Maskinen, som tidligere hadde halenummer Starfighter 637, har nå fått registreringen LN-STF. Det ankom Norge 15. juni 1973 og var i bruk frem til mars 1983.

Les også: Sjekk den rå air-to-air-videoen av F-104 Starfighter

Etter at flyet var tatt ut av tjeneste ble det i elleve år lagret på Bodø hovedflystasjon. Deretter gikk turen til Norsk Luftfartsenter, hvor det i flere år sto utstilt. I 2002 ble flyet flyttet tilbake til flystasjonen.

Året etter ble foreningen Starfighterens Venner dannet for å ta vare på starfighterhistorien i Norge. Målet var å få «637» i luften igjen, men det var slett ikke gjort i en håndvending.

Blant modifikasjonene som er blitt utført er:

  • Nytt navigasjonsutstyr, radio og transponder.
  • Nye antenner.
  • Nytt system for nødlukking av nozzle-systemet.
  • Modifikasjon til nye type oksygentank lik F-16.
  • Modifikasjon knyttet til bruk av ny batteritype lik F-16.
  • Bytte begge hovedunderstellslegger.
  • Bytte mange hydraulikkrør og koblinger.
  • Bytte av diverse hydraulikk og drivstoffslanger.
  • Motorkjøringer, taksetester, etc.

Flyr igjen til våren

Neste flygning blir ifølge Starfighter-formannen på forsommeren til neste år etter at setene er på plass etter service i England.

- Forhåpentligvis blir flyet å se i Sør-Norge i 2018, sier han.

LES MER: Eskil Amdal: - Slik var det å fly Starfighter

Powered by Labrador CMS