Brønnøy åpner dørene når det er stengt

Mens en rekke flyplassjefer har sagt bastant nei til å åpne sine lufthavner for småflytrafikk når de er ubemannet, ser man annerledes på saken om å benytte Avinors flyplasser utenfor åpningstid i Brønnøysund: Nylig kom en avtale mellom lufthavnen og den lokale flyklubben på plass. Avtalen innebærer også at NLF-flygere fra andre klubber på bestemte vilkår kan vende nesa mot Brønnøy – selv om flyplassen er stengt for kommersiell trafikk.

Publisert

I siste utgave av Flynytt (nr 3, s 10-13) fastslås det i en artikkel at mange av Avinors lokale flyplassjefer er skeptisk til den sentrale intensjonsavtalen mellom Avinor-konsernet og Norges Luftsportforbund (NLF). Selv om intensjonsavtalen legger opp til at likelydende avtaler mellom klubber og flyplasser over hele landet skal være enkelt å få på plass, viser det seg at avtalen ikke har utløst den adgangen til flyplassene som organisasjonene hadde tenkt seg. Særlig knytter det seg skepsis til at flygere fra andre enn den lokale NLF-klubben kan tilslutte seg flyplassavtalen gjennom en tilslutningserklæring.

– Jeg er skeptisk til at hvem som helst skal komme hit når plassen er stengt. En ting er at en ukjent flyklubb kommer, men ettersom avtalen også gir rom for at en slik klubb kan invitere en tredjeperson gjennom tilslutningserklæring, da mister jeg litt oversikten, sier Kjell Otto Gjesdal som er flyplassjef på Førde flyplass Bringeland.

Brønnøysund går mot strømmen

I samme artikkel i Flynytt går det fram at også flyplassjefen i Fagernes ikke ønsker tilslutningserklæringer til den avtalen den lokale klubben har med plassen der oppe. Dette skjer til tross for at Fagernes flyplass' trussel nummer én er lav trafikk. Derimot er den flyplassen på Stord klar for å følge avtalemalen som Avinor og NLF har forhandlet fram i grove trekk – og dét til tross for at Stord ikke tilhører Avinor-konsernet.

Nå er også første Avinor-plass i boks: Det lokale småflymiljøet har nå fått til en avtale med Brønnøysund lufthavn Brønnøy som også åpner for tilslutningserklæringer slik at NLF-piloter fra hele landet kan dra nytte av flyplassen selv om den ikke er betjent på visse vilkår.

– Vi er veldig glade for at første Avinor-plass når er i boks. Nå håper vi bare at det løsner på alle de andre plassene utøverne våre ønsker å bruke, sier fagsjef motorfly i NLF, George Lundberg.

Avtalen kan lastes ned nedenfor, og en komplett avtalepakke med tilslutningserklæring og bruksinstruksjon kommer på NLFs hjemmeside med det første, meldes det fra Motorflyseksjonen i NLF.

Powered by Labrador CMS