Avinor sier ”your controls” til Fagernes fra 2019

Regjeringen foreslår for Stortinget at Avinor skal drifte Fagernes lufthavn Leirin som charterlufthavn fram til 1. januar 2019. Deretter må lokale krefter overta.

Publisert

Statssekretær i Samferdselsdepartementet John-Ragnar Aarset (H) presenterte i dag framtidsplanene for Fagernes lufthavn under en pressekonferanse på flyplassen.

Ifølge en pressemelding fra Avinor, foreslår Regjeringen for Stortinget at Avinor skal drive Fagernes lufthavn som en ren charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skal driften overføres til lokale aktører.

– Dette forutsetter at Luftfartstilsynet forlenger dispensasjonen og at lokalt næringsliv dekker deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017 og halvparten av Avinors kostnader i 2018, skriver Avinor i sin pressemelding.

FOT-rutene forsvinner 1. april

Bakgrunnen for at Fagernes lufthavn går usikrere tider i møtet, er at FOT-rutene fra flyplassen opphører fra 1. april neste år. ”FOT” betyr forpliktelse til offentlig tjenesteyting og beskriver statens innkjøpsmekanisme for å støtte flyruter i tynt befolkede områder.

– Fra lokalt hold er det interesse for å opprettholde flyplassen som en mulig sesongmessig charterflyplass. Formålet med dette er å ivareta den lokale satsingen på vinterskiturister, skriver Avinor i sin rapport til Samferdselsdepartementet.

– Når FOT-rute tilbudet opphører 1. april neste år, vil vi starte prosessen med å sesongstenge lufthavna frem til vintercharteroperasjonen starter neste vinter. Charteroperasjonen avhenger selvsagt av at Luftfartstilsynet opprettholder dispensasjonen. Vårt hovedfokus fremover blir derfor å drifte lufthavna på en god måte frem mot stengning, for så å ta opp igjen driften når vinterchartersesongen starter opp, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.

Powered by Labrador CMS