Flynytt nyheter

Første norske F-35 tar form

Norges første F-35 har navnet AM-1 og begynner å ta form. Midtseksjonen var klar 9. desember. I underkant av et år vil resten av flyet bli satt sammen hos Lockheed Martin i Fort Worth.

Kapasitetsmangel forsinker de nye instrumentbevisene

Det nye regelverket som innfører de forenklede instrumentflygebevisene i Norge er forsinket. Norge har ikke klart å innføre regelverket innenfor fristen som EØS-komiteen har fastsatt, og Luftfartstilsynet forteller at manglende saksbehandlerkapasitet hos tilsynet er årsaken.

Rygge åpner for flere allmennfly

Etter flere år med uavklarte forhold for allmennfly på Rygge flyplass, åpner Rygge Sivile Lufthavn snart for gjestende småfly i tillegg til at lufthavnen inviterer småflyeiere til å ha fly parkert på plassen. De nye konsesjonskravene som trådte i kraft i november slår fast at det skal gis plass for inntil 30 småfly på Rygge uten behov for handling, og nå har arbeidet med å oppfylle vilkårene blitt igangsatt. Kostnadsbildet avviker imidlertid fra de forventningene som ble skapt av konsesjonsbestemmelsene.

– Vi kan ha gjort feil

Luftfartstilsynet har gjennomgått saken med klassifisering av veteranfly og har kommet til at de kan ha gjort formelle feil. Nå iverksetter tilsynet et arbeid med å gjennomgå hjemmelsgrunnlag og enkeltsaker, slik at både flysikkerheten og eiernes rettssikkerhet blir ivaretatt. Luftfartstilsynet medgir dessuten at klagesaken aldri skulle vært unntatt offentlighet.

Tommelen opp for SERA-kurs

Etter kritikk for klossete innføring av de nye europeiske trafikkbestemmelsene i Part-SERA, høster Luftfartstilsynet godord for SERA-kurs, SERA-quiz og SERA-veiledning som i dag ble publisert på luftfartsmyndighetenes hjemmeside.

SERA-krøll i norsk "luftfartsbibel"

Samme dag som luftromsprosjektet SNAP blir innført i Norge, får landet nye trafikkbestemmelser i form av europeiske Part-SERA. Nå viser det seg at de over 800 nye sidene i den norske AIP-bibelen som er klargjort og snart skal publiseres er kjemisk renset for de oppdateringene som Part-SERA innebærer. Dermed må den splitter nye AIP-en leses med en stor klype salt.

Avgiftene for Avinor-plassene nesten uendret i 2015

Startavgiftene for fly som bruker Avinors flyplasser blir tilnærmet uforandret i 2015 etter at Samferdselsdepartementet nå har vedtatt lufthavnavgiftene for neste år. Forventet trafikkvekst gjør det mulig for selskapet å beholde inntektene til tross for en viss prisstigning. For småfly øker avgiftene med fattige tre kroner.

Luftsporten føler seg litt snytt i SNAP

Når det er duket for SNAP som er Norges største luftromsendring gjennom tidene 13. november, skjer langt fra endringen til noen unison applaus fra luftsports- og allmennflymiljøet. Selv om det kontrollerte luftrommet på Vestlandet ikke eser like mye ut med SNAP-prosjektet som det gjorde med ASAP-prosjektet på Østlandet for fire år siden, er småfly- og luftsportsmiljøet misfornøyd med både prosess og manglende kartpublisering.

"Qué Será Será"

Whatever will be, will be – The future’s not ours to see – Qué será, será – What will be, will be

13. november 2014 får Europa og Norge nye trafikkbestemmelser for luftfarten. I denne kronikken kommenterer Kjersti Melling det nye regelverket og innføringen i Norge.

– Luftfartstilsynet følger ikke egne regler

Det går over stokk og stein når Luftfartstilsynet skal klassifisere veteranfly etter de vedlikeholdsklassene tilsynet selv har etablert i en forskrift. Ett år etter at Sivilombudsmannen kritiserer Luftfartstilsynet for feil hjemmelsbruk overfor de som flyr veteran- og hjemmebygde fly, fortviler veteranflymiljøet på nytt over at Luftfartstilsynet ikke vil følge de forskriftene som gjelder.

Flymyndighet griper inn mot Kjeller-planer

Luftfartstilsynet trekker i nødbremsen for den kommunale prosessen omkring kommuneplanen og Kjellers fremtid. Det statlige tilsynsorganet for luftfart krever utsatt høringsfrist og varsler innsigelser mot planen hvor høringsfristen allerede gikk ut 15. september.

Åtte av ti sier Kjeller-ja

Åtte av ti innbyggere i Skedsmo kommune sier at luftsportsaktiviteten på Kjeller hverken legger hindringer for dem eller begrenser deres personlige frihet i hverdagen.

Siste nummer

1

Flykalenderen[+]  Add event

Loading...
March 2012
Mo Tu We Th Fr Sa Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
Mar 17, 2012
Bodø Flyklubb ønsker velkommen til akroteorikurs. Instruktør er Ivar Dyrdal.
18
Mar 18, 2012
Bodø Flyklubb ønsker velkommen til akroteorikurs. Instruktør er Ivar Dyrdal.
Fly-in gudstjeneste i Åsnes Finnskog kirke ved Vermundsjøen, søndag 18. mars klokka 13.
19 20 21 22 23 24
Mar 24, 2012
Flymiljø under press er tema for AOPA-dagen i år. På Fornebu har det vært sjøflyaktivitet i 85 år, men nå ønsker miljømyndighetene å fjerne den tradisjonsrike basen. Kilen sjøflyklubb, som er vårt vertskap for dagen, står midt i en kamp om eksistensen til Nord-Europas største sjøflymiljø
25
26 27
Mar 27, 2012
28
Mar 28, 2012
29
Mar 29, 2012
30
Mar 30, 2012
31
Mar 31, 2012
 
" 31 January - 01 February 2015

Akroteorikurs ved Nedre Romerike Flyklubb

" 28 February - 01 March 2015

Akroteorikurs på Sola

" 08. March 2015

Fly-inn-gudstjeneste Vermundsjøen

Search


GA-nyheter

Helicopter Escapees Get Extra Year (With Video)

Three gang members who were plucked from a Canadian high-security prison earlier this year by a helicopter in a briefly successful escape have had an extra year added to their sentences for the breath...

Sporty's Offers Affordable 172 Trainer

Sporty's has come up with a different twist on the affordable training aircraft by looking to the most popular training aircraft of all time. The company, which operates a large flight school near Cin...

Turbulence Causes Injuries Aboard American Flight

Four passengers and one crew member were treated for injuries after severe turbulence forced an American Airlines flight to divert while en route to Dallas from Seoul, South Korea, CNN reported this w...

Flytorget

Din mening

Hva er ditt flyønske for 2015?