Vil vinne NASA-konkurranse med elektrisk fly og fire seter

Pipistrel har nå avslørt hvilket fly de vil stille opp med i NASA CAFE Green Flight Challenge 2011. Igjen overrasker den slovenske produsenten av seilfly og lette motorfly med en svært særegen konstruksjon. Pipistrel har store ambisjoner om å vinne konkurransen om å fly mest mulig miljøvennlig som NASA og CAFE arrangerer i felleskap. Gjør de det, er det tredje gang på rad at flyprodusenten innkasserer premien på 1.65 millioner dollar.

Pipistrel har avslørt hvilket fly de vil stille opp med i NASA CAFE Green Flight Challenge 2011. Igjen overrasker den slovenske produsenten av seilfly og lette motorfly med en svært særegen konstruksjon. Pipistrel har store ambisjoner om å vinne konkurransen om å fly mest mulig miljøvennlig som NASA og CAFE arrangerer i felleskap. Gjør de det, er det tredje gang på rad at flyprodusenten innkasserer premien på 1.65 millioner dollar.

Etter to år med nitid planlegging og utvikling, frigir Pipistrel bilder av det fireseters flyet, Taurus G4. Det samme flyet vil også konkurrere om en pris på 60.000 dollar som deles ut under Electric Flight Challenge på EAA Airventure i Oshkosh, forteller Pipistrel i en pressemelding.

Pipistrel Taurus G4 rullet ut av fabrikken i Slovenia for første gang for noen få uker siden, klar for å posere for kameraene før det takset nesten lydløst videre for de første flighttestene. Flyet representerer mange nyvinninger: Det er eksempelvis det første elektriske fireseters flyet i verden – om lag fire år etter at samme produsent var først ute med et elektrisk toseters fly, Taurus Electro.

Taurus G4 er da også en nær slektning av forgjengeren: Flyet er designet ved å binde sammen to Taurus Electro med en fem meter bred senterseksjon med en pylon som huser motoren og batteriene. Resultatet er et fly som minner litt om Twin-Mustang og White Knight Two.

Den børsteløse likestrømsmotoren på 145 kilowatt (195 hestekrefter) driver en propell med hele to meters diameter. Vingespennet er 21.4 meter – i samme størrelsesorden som en DC-3. Flyet har opptrekkbart understell og ekstremt godt glidetall til tross for at det er designet som et motorfly og ikke et seilfly.

Målet for utviklingen av flyet er å delta og forhåpentlig vinne CAFE NASA Green Flight Challenge som arrangeres i perioden 11. – 17. juli fra Santa Rosa lufthavn i California samt å delta i EAA Air Venture Electric Flight Challenge en uke senere.

– Av hensyn til konkurransen kan jeg ikke røpe for mange tekniske detaljer om flyet nå. Vi ser på dette som et demonstrasjonsprosjekt som skal gi oss erfaring for framtidige serieproduserte elektriske fly. Jeg kan imidlertid avsløre at Taurus G4 vil ha større effekt enn noe annet elektrisk fly utviklet til dags dato. Flyets tomvekt er 1.065 kg, hvorav 470 kg er batterivekt. Maksimum avgangsvekt er 1.500 kg, noe som gir en payload på hele 435 kg – tilstrekkelig for fire velvoksne mennesker, sier Tine Tomazic som har ledet utviklingsprogrammet hos Pipistrel.

– Vi planlegger ikke å bygge flere enn dette ene flyet som vil være et testfly for oss. Vi vil derimot bruke erfaringene vi høster til utvikling av andre fly, såsom firesetersflyet Panthera som snart blir lansert i tre versjoner: Med bensinmotor, elektromotor og i en hybridversjon, avslutter Tomazic.

Powered by Labrador CMS