Verdens første elektriske fireseter tar av

Verdens første fireseters elektriske fly har nå tatt av for første gang, og 25. september 2011 vil flyet delta i konkurransen Green Flight Challenge som CAFE Foundation og NASA arrangerer i fellesskap.

Foto: Pipistrel

Verdens første fireseters elektriske fly har nå tatt av for første gang, og 25. september 2011 vil flyet delta i konkurransen Green Flight Challenge som CAFE Foundation og NASA arrangerer i fellesskap. Det er det slovenske selskapet Pipistrel som står bak Taurus G4, og selskapet vant CAFE Foundations konkurranse både i 2008 og 2009.

Den første flygingen med Taurus G4 fant sted klokken 7 om morgenen 12. august i år fra flyplassen i Oshkosh. Flyet er laget spesielt med tanke på å vinne CAFE Green Flight Challenge 2011, og prisen som lokker er på hele 1.65 millioner dollar. Flyet ble for første gang vist fram under EAA Air Venture i Oshkosh og fikk der niende plass i EAAs uhøytidelige kåring av de ti mest attraktive flyene blant 15.000 utstillingsobjekter på gressletten.

– Bare det å få flyet til USA fra Slovenia bød på problemer. Med vel 200 kg litium-polymer-batterier ombord ble selve importen et problem på grunn av brann- og eksplosjonsfaren – til tross for at brannfarlig drivstoff er et problem som langt fra er unikt for elektriske fly. Også det å finne fram til et forskringsselskap som ville ta hånd om noe så ukjent som elektriske fly var ikke gjort i en håndvending, medgir Pipistrel i en pressemelding.

Nå er flyet luftdyktig og er for tiden midt i et omfattende testprogram ledet av sjefen for racingteamet for NASA Green Flight Challenge, prof. dr. Jack Langelaan. Dersom Pipistrel vinner konkurransen om å fly mest mulig drivstofføkonomisk, vil det være tredje gang på rad at den relativt ukjente flyprodusenten fra Slovenia stikker av med seieren i NASAs prestisjetunge konkurranse.

For mer informasjon om konkurransen som går av stabelen 25. september til 3. oktober finner du her.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen