Verdens første elektriske fireseter tar av

Verdens første fireseters elektriske fly har nå tatt av for første gang, og 25. september 2011 vil flyet delta i konkurransen Green Flight Challenge som CAFE Foundation og NASA arrangerer i fellesskap.

Foto: Pipistrel

Verdens første fireseters elektriske fly har nå tatt av for første gang, og 25. september 2011 vil flyet delta i konkurransen Green Flight Challenge som CAFE Foundation og NASA arrangerer i fellesskap. Det er det slovenske selskapet Pipistrel som står bak Taurus G4, og selskapet vant CAFE Foundations konkurranse både i 2008 og 2009.

Den første flygingen med Taurus G4 fant sted klokken 7 om morgenen 12. august i år fra flyplassen i Oshkosh. Flyet er laget spesielt med tanke på å vinne CAFE Green Flight Challenge 2011, og prisen som lokker er på hele 1.65 millioner dollar. Flyet ble for første gang vist fram under EAA Air Venture i Oshkosh og fikk der niende plass i EAAs uhøytidelige kåring av de ti mest attraktive flyene blant 15.000 utstillingsobjekter på gressletten.

– Bare det å få flyet til USA fra Slovenia bød på problemer. Med vel 200 kg litium-polymer-batterier ombord ble selve importen et problem på grunn av brann- og eksplosjonsfaren – til tross for at brannfarlig drivstoff er et problem som langt fra er unikt for elektriske fly. Også det å finne fram til et forskringsselskap som ville ta hånd om noe så ukjent som elektriske fly var ikke gjort i en håndvending, medgir Pipistrel i en pressemelding.

Nå er flyet luftdyktig og er for tiden midt i et omfattende testprogram ledet av sjefen for racingteamet for NASA Green Flight Challenge, prof. dr. Jack Langelaan. Dersom Pipistrel vinner konkurransen om å fly mest mulig drivstofføkonomisk, vil det være tredje gang på rad at den relativt ukjente flyprodusenten fra Slovenia stikker av med seieren i NASAs prestisjetunge konkurranse.

For mer informasjon om konkurransen som går av stabelen 25. september til 3. oktober finner du her.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen