Vellykket testflygning med C4

Cessna C-172 ble en suksess over natten da det ble introdusert i 1955. Etter 60 år og over 43 000 eksemplarer, ble det ærerike flyet en regelrett sinke i møte med karbonflyet C4 fra Flight Design. Foruten større hastigheter, tilbyr selskapet større sikkerhet, større lasteevne og langt mer moderne løsninger.

Fornøyde: Direktør i Flight Design, Robert Adam, er flankert av sjefsingeniør Artem Izokh ved selskapets anlegg i Ukraina (til venstre) og Christian Wenger, som er styremedlem og direktør i det tyske selskapet.

Cessna C-172 ble en suksess over natten da det ble introdusert i 1955. Etter 60 år og over 43 000 eksemplarer, ble det ærerike flyet en regelrett sinke i møte med karbonflyet C4 fra Flight Design. Foruten større hastigheter, tilbyr selskapet større sikkerhet, større lasteevne og langt mer moderne løsninger.

Tekst/foto: Lars Brede Grøndahl

C4 ble lansert i 2011 og hadde første testflygning 9. april i år. Selskapet Flight Design fra Kemanz i Tyskland er en markedsleder innen LSA-komposittfly med modellene CTLS, CTLE og CTSW, alle utstyrt med Rotax 912.

I over 25 år har den tyske produsenten levert toseters høyvingede fly i karbonfiber, som har likhetstrekk til Pipistrel Virus.

Første testflygning av C4 ble gjennomført av testpilot Damian Hischier få dager før åpningen av Aero 2015 i Friedrichshafen.

– C4 oppførte seg slik vi hadde forventet da testpiloten gjennomførte programmet, utførte 30 graders svinger og trakk tilbake throttle for å oppnå stallhastigheter. Flyet viste seg å ha svært gode flyegenskaper, opplyser en av direktørene i Flight Design, Robert Adam.

Det ordinære testprogrammet ble gjennomført med 10 prosent flaps i en initiell hastighet på 105 kts. Hele flyturen varte i 55 minutter. En silkemyk landing bekrefter de gode flyegenskapene, ifølge selskapet

– Vi satt i følgeflyet C172 og fulgte med under den første testflighten. Etter at testprogrammet var gjennomført, og var vellykket på alle måter, økte testpilot Damian Hischier hastigheten til 150 kts og vi hadde ikke noen muligheter til å holde følge i vår Cessna C172, sier Robert Adam.

Med vanlig cruisehastighet flyr C4 klart raskere enn Cessna C172. Hastighetsforskjellen er på rundt 50 km/t.

Continental har skreddersydd motoren IO-360-AF til C4, som er den første i sin klasse som blir sertifisert for 91UL som alternativt drivstoff, i tillegg til 100LL avgas. Selskapets IO-360-serie med innsprøytningsmotor er den letteste av samtlige sekssylindrede motorer fra Continental, som i stor grad reduserer egenvekten og øker nyttelasten.

IO-360-AF utvider TBO-intervallet til 2 200 timer mellom hver overhaling. Motoren gir en maksimal effekt på 180 hk ved 2550 RPM som oppfyller internasjonale støykrav for en mer stillegående drift.

C4 er fullpakket med innovative og moderne løsninger. Flight Design har i lengre tid samarbeidet med Garmin og er stolte av å kunne tilby moderne up-to-date avionics basert på G3X Touch.

Førsteprioritet er økt beskyttelse av piloter og passasjerer. Hele senterseksjonen er støpt i karbonfiber i en løsning som kalles «Safetybox C4». Skroget har integrerte sikkerhetsceller som er støtdempende ved en krasjlanding.

Flight Design håper det nye fireseters flyet i karbonfiber kan bli et populær innslag på mange flyskoler. Den romslige kupeen har god plass også i høyden til en 1,92 cm lang testpilot med hjelm

– Etter den første testflygningen, vil vi arbeide med fortsatt testflygning, videre design av interiøret og utvikling av «Safetybox», forteller CEO i Flight Design, Matthias Betsch.

– C4 er et attraktivt alternativ for piloter som ønsker å eie et førsteklasses høyvinget komposittfly med en diger kabin og utmerket flyegenskaper.

Den nye maskinen har flyegenskaper som gir en stallhastighet med fulle flaps (Vo) på 50 kts (93 km/t), maks horisontal hastighet (Vh ved 135 KW) på 160 kts (296 km/t), cruisehastighet (Vc ved 105 KW) på 145 kts (269 km/t) og maks hastighet (Vne) på 195 kts (360 km/t). Maks rekkevidde er 1 200 NM (2 200 km) og maks flytid er 10 timer.

På prislappen står det 220 000 euro + mva, noe som er 30–40 prosent lavere enn konkurrerende fly av tilsvarende type.

Flyet har en egenvekt på 600 kg og en kapasitet på 600–700 kg i nyttelast, som overgår det meste innen småflybransjen. I tillegg til fire fullvoksne personer og fulle tanker er det plass til mye bagasje, ifølge selskapet.

Flight Design har produksjonslokaler i Kherson i Ukraina og selskapet utvider med et nytt produksjonsanlegg i Kina i løpet av 2015, som følge av et samarbeid som startet for tre år siden.

Selskapet har som mål å ha neste prototype klar i november–desember i år og at de satser på å komme flygende i C4 til Aero 2016.

Raskere enn C172

Med vanlig cruisehastighet flyr C4 klart raskere enn Cessna C172 med Continentals nye motor IO-360-AF, som er den letteste av samtlige sekssylindrede motorer fra den tradisjonsrike amerikanske motorprodusenten. Hastighetsforskjellen er på rundt 50 km/t.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Senate Committee Says No To ATC Privatization

<p>General-aviation advocacy groups have united in their efforts to oppose the privatization of the nation’s air...

Trig Avionics Offers Low-Cost ADS-B GPS Receiver, Comm Radio

<p>At AirVenture 2017, Trig Avionics introduced a low-cost ADS-B-compliant WAAS GPS receiver and lower-cost VHF comm...

Daher Debuts the TBM 910 at AirVenture

<p>With the sun slowly setting on Garmin’s landmark G1000 EFIS suite, aircraft manufacturers are rapidly switching to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen