- Veldig brukervennlig fly

Sent tirsdag kveld gjennomførte den første norske F-35-flyger, major Morten «Dolby» Hanche sin første treningstur i et amerikansk F-35. I desember er det ventet at en nordmann for første gang flyr et av de norske flyene.

Generalmajor Morten Klever (t.v.) og major Morten «Dolby» Hanche kunne feire Luftforsvarets 71-årsdag med første nordmann i F-35. Foto: US Air Force (Bilde: )

Tekst: Martin Nilsen

Begge de to F-35 som Norge formelt har overtatt fra fabrikken Lockheed Martin, ble tirsdag kveld fløyet fra Fort Worth i Texas til Luke Air Force Base i Arizona der norske piloter gjennomgår opplæring og utsjekk på F-35 sammen med italienske og amerikanske kolleger.

Etter at de norske flyene hadde landet, fikk den første norske piloten med utsjekk på det nye kampflyet, major Hanche, anledning til å fly, men da i en av de amerikanske maskinene som allrede er på basen.

I et video-klipp som Kampflyprogrammet har offentliggjort, uttalte en fornøyd Hanche at flyet er meget brukervennlig, det er lett å manøvrerer tross sin høye vekt, og det merkes tydelig at det har betydelige motor-ressurser.


Overraskende sprek

Han karakteriserer F-35 som virkelig sprek og at han var overrasket over akselerasjon og motorkraften.

- Den var myk og fin og sette ned og var stabil i den lille sidevinden som var, sier Hanche.

Han synes det var et privilegium å få få gjøre treningsturen 10. november – den dagen Luftforsvaret ble etablert i 1944 – og ser frem til at det innen kort tid vil være flere norske piloter i luften.

- Det var utrolig stort å oppleve på nært hold at flyene landet på sin nye hjemmebase. Dette er resultatet av årevis med arbeid fra dyktige medarbeidere i Kampflyprogrammet og Forsvaret for øvrig, sier generalmajor Morten Klever som leder den norske anskaffelsen av F-35.


Samtrening gir store fordeler

– Luke Air Force Base er på mange måter partnerskap i praksis. Ikke bare utvikler og kjøper vi F-35 sammen, men her skal vi også trene og fly sammen daglig, noe som vil gi store fordeler både økonomisk og operativt, sier Klever.

Flyene ble formelt overdratt til Norge rundt tre uker før kontraktsdato, og Klever er godt fornøyd med fremgangen i programmet.
– Lockheed Martin har gjort en stor innsats for å sikre at flyene leveres så tidlig som mulig. At flyene leveres så lenge før kontraktsdato, mener jeg sier mye om status i programmet. Vi står fortsatt overfor utfordringer, men det må vi forvente i et program av denne størrelsen. Det viktige er at vi er i stand til å håndtere utfordringene på en god måte. Det har det flernasjonale programmet vist at det klarer, sier Klever.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

MH370 Search May Not Be Over

<p>The government of Malaysia is considering a proposal from seabed exploration firm Ocean Infinity, a U.S. company,...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen