Stein Erik Nodeland blir ny luftfartsdirektør

Programdirektør for F35-programmet i Forsvarsdepartementet, Stein Erik Nodeland (54), har blitt ansatt som ny luftfartsdirektør for en periode på seks år.

Stein Erik Nodeland var tidligere generalinspektør for Luftforsvaret (GIL). Nå har han blitt ansatt som luftfartsdirektør. Foto: Lars Brede Grøndahl
Stein Erik Nodeland var tidligere generalinspektør for Luftforsvaret (GIL). Nå har han blitt ansatt som luftfartsdirektør. Foto: Lars Brede Grøndahl

Programdirektør for F35-programmet i Forsvarsdepartementet, Stein Erik Nodeland (54), har blitt ansatt som ny luftfartsdirektør for en periode på seks år.

- Med Stein Erik Nodeland får Luftfartstilsynet en leder med bred erfaring og gode forutsetninger i det viktige arbeidet med å sørge for at luftfartsvirksomheten i Norge blir utøvd på en sikker og effektiv måte, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.

Stein Erik Nodeland har utdanning fra Luftforsvarets flygeskole, fra Luftkrigsskolen, Forsvarets høgskole og fra Luftforsvarets stabsskole. Han har også tilleggsutdanning i økonomi fra NHH. Nodeland har bakgrunn som jagerflyger og har hatt stabs- og lederstillinger på ulike nivåer i Forsvaret. Han har blant annet vært skvadronsjef og generalinspektør for Luftforsvaret. Han har dessuten vært flyger i SAS. I tillegg har han vært sjef for den operative delen av Bodø hovedflystasjon, melder Samferdselsdepartementet

Da søkerlisten til stillingen som luftfartsdirektør ble kjent, utmerket Stein Erik Nodeland seg som en av de mest profilerte søkerne. Nå overtar Nodeland stillingen etter Heine Richardsen (53) som har ledet Luftfartstilsynet siden 2006.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen