Sandnessjøen/Stokka er ikke truet

Sandessjøen lufthavn, Stokka, er ikke nedleggingstruet slik det kan se ut av en artikkel i Flynytt nr 5/2015.

Leder i styringsgruppa for Avinors Hauan-prosjekt, Nic. Nilsen, presiserer at Sandnessjøen flyplass ikke er nedleggingstruet. Foto: Lars Brede Grøndahl

Sandessjøen lufthavn, Stokka, er ikke nedleggingstruet slik det kan se ut av en artikkel i Flynytt nr 5/2015.

I saken i siste utgave av Flynytt som handler om den planlagte Polarsirkelen lufthavn på Hauan ved Mo i Rana, har en misforståelse beklageligvis sneket seg inn i kontakten mellom vår journalist og Avinors leder for styringsgruppa for flyplassprosjektet Nic. Nilsen.

- Avinor har vært tydelig på at de mener at Kjærstad (Mosjøen) bør nedlegges i tillegg til Røssvold (dagens Mo i Rana), hvis det besluttes å bygge den nye flyplassen på Hauan ved Mo i Rana. Avinor forutsetter IKKE at Stokka (Sandnessjøen) blir nedlagt, pressiserer Nic. Nilsen.

I tillegg til det arbeid Avinor gjør med forprosjekt og konsesjonssøknad for mulig ny flyplass i Mo i Rana, har Samferdselsdepartementet fått utarbeidet en ringvirkningsanalyse for å vurdere konsekvensene for dagens flyplasstruktur av en eventuell ny flyplass i Mo i Rana. Denne analysen har tre alternativer, skriver Nic. Nilsen i en e-post:

1. Dagens struktur beholdes

2. Ny flyplass og nedleggelse av Kjærstad

3. Ny flyplass, Kjærstad beholdes

Analysen er utført av Urbanet og ble levert til samferdselsdepartementet i september i år, skriver Nilsen.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen