Rekordbesøk på Kjeller

Duskregn på formiddagen til tross: Flydagen på Kjeller samlet anslagsvis 40.000 tilskuere søndag 3. juli. Den tradisjonsrike flydagen var i år en del av feiringen av flyplassens hundreårsjubileum såvel som jubileet for 100 år med militær luftmakt i Norge

Duskregn på formiddagen til tross: Flydagen på Kjeller samlet anslagsvis 40.000 tilskuere søndag 3. juli. Den tradisjonsrike flydagen var i år en del av feiringen av flyplassens hundreårsjubileum såvel som jubileet for 100 år med militær luftmakt i Norge.

Selv med rekordstor tilstrømning og stort program, gikk logistikk og avvikling knikefritt. Rett nok ble det rapportert om motortrøbbel på en av motorene til Red-Bull-flyet Lockheed P-38 Lightning før programmet var ferdigfløyet, men en førevarslanding forløp uten dramatikk.

– Alt har gått på skinner i dag. Folk er blide og fornøyde, og vi har ikke hatt problemer med logistikken selv om jeg anslår at rundt 35.000 mennesker har vært innom, sier kreativ leder for Kjeller 2012, Vibeke Nygård til Romerikets Blad.

Senere anslag lyder på opp mot 40.000 besøkende, noe som må være rekord for et norsk flyshow i nyere tid.

I en tid hvor byutviklere og arkitekter kaster sine øyne på den tradisjonsrike flyplassen med tanke på boligutbygging, er det gledelig for flymiljøet å konstatere at flyplassen har evnen til å engasjere folk i hele regionen når dørene åpnes på vidt gap som på Flydagen 2012.

Det er Kjeller 2012 og Veteranflygruppa i Nedre Romerike Flyklubb som står som arrangører av flydagen, og både klubbmiljøene, Luftforsvaret og AIM Norway samarbeidet om å vise publikum alt flyplassen har å by på.

Program med bredt spekter

Arrangørene av Flydagen 2012 kunne vise til et svært bredt oppvisningsprogram. Fra en seilflyoppvisning med røykeffekter – akkompagnert av klassisk musikk – med Anders Haakensen i cockpit i den ene enden av skalaen, til en aggressiv og imponerende F-16-oppvisning med Luftforsvarets testpilot Eskil Amdal i den andre.

Showet bød også på en rekke gjestende fly, fra Plane Sailing Air Displays Catalina G-PBYA til Douglas DC-6 fra Red Bull.

Foto: Dan Kenneth Reinli og Torkell Sætervadet

Powered by Labrador CMS