Quatar "non-stop" Doha – Oslo

Qatar Airways starter med fem ukentlige direkteflyginger Doha-Oslo. Debutflight QR953 med Airbus A330-202 A7-ACL landet på rullebane 19L fra nord 5. oktober kl 16.30, 10 minutter­ før ordinær tid. Oslo er destinasjon 107 totalt for flyselskapet, den 27. i Europa og den tredje i Skandinavia – etter Stockholm og København. Qatar Airways ble nylig kåret til «Airline of the year 2011». Med sin første «takeoff» i Oslo befester selskapet posisjonen som den klart største «Gulf carrier» i Norden.

Nic Nilsen (til venstre) ved Oslo Lufthavn og Dag Falk-Petersen i Avinor ønsker CEO Akbar Al Baker i Qatar Airways velkommen til Gardermoen etter landingen med QR953. Oslo er destinasjon nummer 107 for Qatar Airways.

Qatar Airways starter med fem ukentlige direkteflyginger Doha-Oslo. Debutflight QR953 med Airbus A330-202 A7-ACL landet på rullebane 19L fra nord 5. oktober kl 16.30, 10 minutter[-] før ordinær tid. Oslo er destinasjon 107 totalt for flyselskapet, den 27. i Europa og den tredje i Skandinavia – etter Stockholm og København. Qatar Airways ble nylig kåret til «Airline of the year 2011». Med sin første «takeoff» i Oslo befester selskapet posisjonen som den klart største «Gulf carrier» i Norden.

Tekst: Lars Brede Grøndahl Foto: Quatar Airways

Europeiske distinasjoner utgjør rundt 25 prosent av alle flyginger for det arabiske selskapet.

– Vi er henrykte over å kunne inkludere vakre og travle Oslo i vårt globale nettverk, utvide våre operasjoner i Skandinavia og framheve hva reise[-]livet her betyr for Qatar Airways. Vi har nå totalt[-] 19 flyginger[-] hver uke til Norge, Sverige og Danmark[-], opplyser CEO Akbar Al Baker.

Qatar opererer Oslo-ruten med Airbus A330-202 som har 24 seter i Business Class og 236 seter i Economy. De planlegger å utvide til daglige avganger til Oslo. Neste i Norden blir Finland.

– Vi har nådd en av våre milepæler i Europa[-], med Oslo som vår syvende nye europeiske destinasjon[-] hittil i år, forteller Al Baker.

Qatar er et miniputtland sammenlignet med nabo[-]landet De Forente Emirater (UAE). I lufta har Qatar Airways lenge vært et av de raskest voksende[-]. Flyselskapene Emirates og Etihad Airways (nasjonalt[-] selskap) i UAE har henholdsvis 111 og 70 destinasjoner, mens Qatar nå kan notere seg 107 destinasjoner inkludert Oslo.

files/content/news/A330_Water Salute.jpg

Første «touch-down» i Oslo
– Første landingen til Qatar var spesielt. Vi var ute for å fotografere første «touch-down» med fotografer[-] helt inntil rullebanen. Vi hadde en salutt[-] med vannspyling av flyet og det ble gjort som et stort selskap fortjener, opplyser Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn.

– OSL satser spesielt på oversjøisk. Qatar Airways[-] er for oss en ny aktør som vi er veldig glade for å kunne tilby. Det er tydelig at de mer eksotiske[-] destinasjonene blir mer og mer interessante for våre reisende[-].

Doha i Qatar fungerer som en «hub», et knute[-]punkt for reisende til Midt-Østen, Asia og Australia. Den nye direkte[-]ruten til Doha, hovedstaden i Qatar, betyr også raskere forbindelser for norske selskaper som opererer i Qatar, som Yara, Hydro og Statoil[-].

Første fase av nye Doha internasjonale flyplass vil stå ferdig i 2012 og kunne ta imot 24 millioner reisende årlig. Neste fase har ferdigstillelsesdato i 2015 og har som mål å kunne ta imot 50 millioner reisende.

– Qatar har et bredt nettverk som jeg tror mange nordmenn vil benytte seg av, forteller Jo Kobro.

Vokser på oversjøisk
Oslo Lufthavn har en strategi om å vokse på oversjøiske flyginger.

– Vi vet jo at vi vokser fort, men har planer for å møte kapasitetsbehovet med vår nye terminal T2 som vil stå ferdig i 2017. Den nye ruten til Qatar Airways[-] forsterker posisjonen til OSL som en av de ledende flyplassene i Skandinavia, sier Jo Kobro. Med terminal T2 vil kapasiteten ved OSL kunne økes fra 17 til 28 millioner reisende i året.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen