Quatar "non-stop" Doha – Oslo

Qatar Airways starter med fem ukentlige direkteflyginger Doha-Oslo. Debutflight QR953 med Airbus A330-202 A7-ACL landet på rullebane 19L fra nord 5. oktober kl 16.30, 10 minutter­ før ordinær tid. Oslo er destinasjon 107 totalt for flyselskapet, den 27. i Europa og den tredje i Skandinavia – etter Stockholm og København. Qatar Airways ble nylig kåret til «Airline of the year 2011». Med sin første «takeoff» i Oslo befester selskapet posisjonen som den klart største «Gulf carrier» i Norden.

Qatar Airways starter med fem ukentlige direkteflyginger Doha-Oslo. Debutflight QR953 med Airbus A330-202 A7-ACL landet på rullebane 19L fra nord 5. oktober kl 16.30, 10 minutter[-] før ordinær tid. Oslo er destinasjon 107 totalt for flyselskapet, den 27. i Europa og den tredje i Skandinavia – etter Stockholm og København. Qatar Airways ble nylig kåret til «Airline of the year 2011». Med sin første «takeoff» i Oslo befester selskapet posisjonen som den klart største «Gulf carrier» i Norden.

Tekst: Lars Brede Grøndahl Foto: Quatar Airways

Europeiske distinasjoner utgjør rundt 25 prosent av alle flyginger for det arabiske selskapet.

– Vi er henrykte over å kunne inkludere vakre og travle Oslo i vårt globale nettverk, utvide våre operasjoner i Skandinavia og framheve hva reise[-]livet her betyr for Qatar Airways. Vi har nå totalt[-] 19 flyginger[-] hver uke til Norge, Sverige og Danmark[-], opplyser CEO Akbar Al Baker.

Qatar opererer Oslo-ruten med Airbus A330-202 som har 24 seter i Business Class og 236 seter i Economy. De planlegger å utvide til daglige avganger til Oslo. Neste i Norden blir Finland.

– Vi har nådd en av våre milepæler i Europa[-], med Oslo som vår syvende nye europeiske destinasjon[-] hittil i år, forteller Al Baker.

Qatar er et miniputtland sammenlignet med nabo[-]landet De Forente Emirater (UAE). I lufta har Qatar Airways lenge vært et av de raskest voksende[-]. Flyselskapene Emirates og Etihad Airways (nasjonalt[-] selskap) i UAE har henholdsvis 111 og 70 destinasjoner, mens Qatar nå kan notere seg 107 destinasjoner inkludert Oslo.

files/content/news/A330_Water Salute.jpg

Første «touch-down» i Oslo– Første landingen til Qatar var spesielt. Vi var ute for å fotografere første «touch-down» med fotografer[-] helt inntil rullebanen. Vi hadde en salutt[-] med vannspyling av flyet og det ble gjort som et stort selskap fortjener, opplyser Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn.

– OSL satser spesielt på oversjøisk. Qatar Airways[-] er for oss en ny aktør som vi er veldig glade for å kunne tilby. Det er tydelig at de mer eksotiske[-] destinasjonene blir mer og mer interessante for våre reisende[-].

Doha i Qatar fungerer som en «hub», et knute[-]punkt for reisende til Midt-Østen, Asia og Australia. Den nye direkte[-]ruten til Doha, hovedstaden i Qatar, betyr også raskere forbindelser for norske selskaper som opererer i Qatar, som Yara, Hydro og Statoil[-].

Første fase av nye Doha internasjonale flyplass vil stå ferdig i 2012 og kunne ta imot 24 millioner reisende årlig. Neste fase har ferdigstillelsesdato i 2015 og har som mål å kunne ta imot 50 millioner reisende.

– Qatar har et bredt nettverk som jeg tror mange nordmenn vil benytte seg av, forteller Jo Kobro.Vokser på oversjøiskOslo Lufthavn har en strategi om å vokse på oversjøiske flyginger.

– Vi vet jo at vi vokser fort, men har planer for å møte kapasitetsbehovet med vår nye terminal T2 som vil stå ferdig i 2017. Den nye ruten til Qatar Airways[-] forsterker posisjonen til OSL som en av de ledende flyplassene i Skandinavia, sier Jo Kobro. Med terminal T2 vil kapasiteten ved OSL kunne økes fra 17 til 28 millioner reisende i året.

Powered by Labrador CMS