Beredskap:

Politiet har endelig bestemt seg: Valget falt på AW169

Kontrakten har en samlet en verdi på over 670 millioner kroner.

I NORSK TJENESTE: Hvis alt går etter planen får politiet tre helikoptre av typen AW169 i løpet av 2019. (Bilde: Wikimedia Commons)

Det er nå klart at politidirektoratet har valgt Leonardo Helicopters som leverandør av de nye politihelikoptrene.

Maskinene, som etter hvert får base på det nye beredskapssenteret på Taraldrud, har betegnelsen AW169.

Les også: Politiet får tre nye helikoptre

Verdt over 670 millioner kroner

Kontrakten omfatter kjøp av tre maskiner med opsjon på ytterligere tre helikoptre av samme type, skriver direktoratet på sine nettsider.

Investeringskostnaden er på rundt 313 millioner kroner for selve helikoptrene.

AW169 er utstyrt med to Pratt & Whitney PW210A gassturbinmotorer med en ytelse på 745 kW hver. Rekkevidden er 820 kilometer.
AW169 er utstyrt med to Pratt & Whitney PW210A gassturbinmotorer med en ytelse på 745 kW hver. Rekkevidden er 820 kilometer. Foto: Leonardo helicopters

Hele kontrakten, som inkluderer kjøp, drift og vedlikehold over en periode på ti år, har samlet en verdi på over 670 millioner kroner. 

I siste runde sto valget mellom det italienske tomotorshelikopteret og Airbus H145T2.  

Justis- og beredskapsdepartementet har tidligere uttalt at maskinene skal leveres i løpet av 2019.  I første omgang skal maskinene være hjemmehørende på Gardermoen, i likhet med dagens  helikoptertjeneste.

- Vesentlig forbedring

Den nye maskinen kan frakte seks personer i tillegg til besetningen og

 

Politiets helikoptertjeneste

• Politiets helikoptertjeneste har en godkjennelse fra Luftfartstilsynet for såkalt statsluftfart for offentligrettslige formål. 

• To helikoptre, LN-OCP og LN-OCB flyr ca 900 timer hver pr. år. En teknisk time genereres for hver flytime. For helikopter ansees 1:1 å være et bra 

forhold for teknisk/operativ.

• Enheten er underlagt Oslo politidistrikt, seksjon for nasjonale beredskapsressurser.

• Enheten har base på Gardermoen.

• Callsign: Helipolice

har en betydelig større rekkevidde enn dagens politihelikoptre. 

Investeringen innebærer ifølge regjeringen en vesentlig forbedring av dagens helikopterberedskap, som består av to mindre helikopter uten transportkapasitet.

Helikopteret er utstyrt med to Pratt & Whitney PW210A gassturbinmotorer med en ytelse på 745 kW hver. Marsjfarten er på 269 kilometer i timen. MTOW er 4650 kilo.

Søk, observasjon og spaning

Prototypen fløy første gang 10. mai 2013, og maskinen fikk EASA-sertifiseringen i juli 2015. AW169 blir nå produsert i både Italia og USA. 

Helikoptrenes oppgaver blir søk, observasjon, spaning og transport av innsatspersonell. Politidirektoratet opplyser at maskinene også kan benyttes som ildstøtteplattform for skarpskyttere.

De er bygget slik at omkonfigurering mellom de ulike rollene gjøres raskt og enkelt.

Modne for å skiftes ut

DAGENS FLÅTE: Politiets helikoptertjeneste har frem til i dag hatt to helikoptre av typen EC135 T2+, som er produsert av Airbus Helicopters.
DAGENS FLÅTE: Politiets helikoptertjeneste har frem til i dag hatt to helikoptre av typen EC135 T2+, som er produsert av Airbus Helicopters. Foto: Jon Gunnar Wold

Politiets helikoptertjeneste har frem til i dag hatt to helikoptre av typen EC135 T2+ produsert av Airbus Helicopters.

Det har lenge vært et velkjent faktum at de norske helikoptrene er modne for å skiftes ut. Det var blant annet oppdaget sprekker i maskinene.

Da Flynytt omtalte helikoptrene i fjor hadde den britiskleide maskinen, LN-OCB, som ble bygget i 2002, hatt i overkant av 13500 flytimer. Den toppet dermed statistikken for 135-helikopterne fra Airbus Helicopters, tidligere kjent som Eurocopter. 

Den opprinnelige maskinen, LN-OCP som Politihelikopter-
tjenesten startet med, hadde rundt 10 000 flytimer. 

Hvis alt går etter planen blir kontrakten med leverandøren signert i august. Politidirektoratet ønsker ikke å gi noen ytterligere kommentarer før signeringen er i boks. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Convenes Airport Access Advisory Panel

<p>After complaints from members about discriminatory fuel pricing and high ramp fees at airports with only one FBO,...

Aerial Artistry on Display

<p>A contest sponsored by Lightspeed and CloudAhoy is inspiring general aviation pilots to draw in the sky....

First Engine Start For Stratolaunch

<p>Stratolaunch, the massive airplane that is being built by Scaled Composites to deliver satellites to low Earth...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen