Pipistrels elektrofly: Plug and fly!

Under Aero 2015 lanserer Pipistrel treningsflyet Alpha Electro og bringer dermed konseptstudien «WattsUp» over i serieproduksjon. Gjennom pluggbare batterier og doble batterisett kan flyet gå i kontinuerlig skoledrift og redusere prisen for flygerutdanning til en brøkdel.

Plug & fly: – Med enkelt tilgjengelige batterimoduler, kan man med et håndgrep bytte batteripakker rett etter landing, forklarer Dr Tine Tomazic i Pipistrels utviklingsavdeling. Foto: Torkell Sætervadet

– Dette er verdens første praktisk brukbare elektrofly, hevder Dr Tine Tomazic fra Pipistrels utviklingsavdeling.

– Vi har ledende erfaring innen elektrisk luftfart: Alpha Electro er faktisk vårt femte elektroflykonsept, men det er det første som er praktisk anvendbart. Flyet er helt og holdent et treningsfly som er særlig designet for å fly landingsrunder, fortsetter Tomazic.

– Med en batterikapasitet på én time med landingsrunder, holder flyet ut minst like lenge som flygereleven. Etter landing kan man med et enkelt håndgrep bytte batterier og deretter være klar for neste treningstur. Batteriene lades raskere enn de utlades, så dersom man har to sett med batterier, kan man i praksis fly uten andre pauser enn et kort bakkeopphold for bytte av elev og batteri.

Ikke for langturer

– Alpha Electro er ikke flyet for navturer eller langturer. Men siden det har identiske flygeegenskaper som Alpha Trainer med Rotax-motor, kan man enkelt fly landingstrening med Alpha Electro og langturtreningen med en konvensjonell Alpha Trainer. Et slikt oppsett gir betydelig reduksjon i kostnadene for å lære å fly, sier Tomazic.

I dagens form er både Alpha Electro og Alpha Trainer laget for det amerikanske LSA-segmentet og det europeiske mikroflysegmentet, men nytt regelverk både på sertifiseringsfronten og flysertifikatfronten kan gjøre at denne begrensningen forsvinner i framtiden.

Lett og langvarig

Flyets elektromotor er på 80 hestekrefter, nøyaktig som Rotax-motoren den erstatter. Overhalingsintervall (TBO) er på 2000 timer, og fra motoren er ny til 2000-timersgrensen nås, er det ingen vedlikeholdsintervaller å tenke på, verken for motor eller batteri.

– Vi anser at flyets TBO er på 2000 timer. Det er tross alt snakk om et treningsfly. Med en utslagspris på 100.000 euro (drøyt 800.000 kroner + mva) gir det likevel en svært lav timekostnad, siden drivstoff- og vedlikeholdskostnaden underveis er en brøkdel av det vi kjenner til fra bensindrevne fly.

files/content/news/Aero 2015/DSC_7089.jpgPadleåre med fixed pitch

En annen påfallende del av flyets design er propellen.

– Den er laget spesielt for elektriske fly og har fellestrekk med et vindmølleblad: Under descend er propellen velegnet til generering av strøm som mates tilbake til batteriene, forklarer Tomazic.

Alpha Electros propell har i motsetning til e-Genius fra Stuttgart fast stigning og ikke constant-speed.

– Dette betyr lavere vekt, færre deler og enklere vedlikehold, lover Tomazic.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Harrison Ford "The Schmuck" Apologized For Gaffe

Harrison Ford was contrite and apologized to air traffic controllers at John Wayne Airport in Orange County last Feb....

Vintage Wings Selling Hawk One

One of the best flying examples of an F-86 Sabre is for sale by its Canadian owner for the seemingly bargain price of...

Boom Technology Raises Additional Capital To Support Supersonic Demonstrator

Centennial Airport based Boom Technology, would-be maker of the first supersonic airliner since the Concorde, has...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen