Pipistrel Panthera klar for bakketester

Det nye firesetersflyet Pipistrel Panthera er omsider i gang med bakketesting etter en omfattende periode med strukturelle tester som er påkrevet innenfor EASAs nye sertifiseringsbestemmelser for komposittfly. Neste stopp er første take-off.

Motorstart for første gang. Foto: Taja Boscarol/Pipistrel
Motorstart for første gang. Foto: Taja Boscarol/Pipistrel

28. mars 2013 kunne Pipistrels team i Slovenia omsider vri om tenningsnøkkelen på Panthera, firesetersflyet som tok Aero i Friedrichshafen med storm i fjor. Med en Lycoming IO-390 i nesen som yter 210 hestekrefter, forventer Pipistrel at flyet skal oppnå en marsjfart på 200 knop på bare 40 liter bensin i timen. Rekkevidden vil være på 1.900 km.

I likhet med flyprosjekter forøvrig er Panthera en smule forsinket. Etter opprinnelig plan skulle flyet allerede være leveringsklart som kit for eksperimentmarkedet, men Pipistrel har også valgt å tilby en typesertifisert variant, og det er særlig EASA-sertifiseringen som har tatt lenger tid enn ventet. Fabrikken fikk designgodkjennelse fra EASA i fjor, men prosessen med å sertifisere selve flyet vil fortsatt ta tid. Panthera skal etter Pipistrels utsagn være det første flyet som typesertifiseres etter EASAs nye spesifikasjoner for komposittfly, og siden april i fjor har blant annet strukturell testing stått på programmet.

Det er ventet – men ikke bekreftet – at første flight vil finne sted før Aero 2013 i Friedrichshafen.

Se video fra første motorstart her: http://www.youtube.com/watch?v=YRnDb_nvVEg

Les mer om Pipistrel Panthera her:

http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/panthera-et-virkelig-stort-lite-fly.html

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen