Pipistrel Panthera klar for bakketester

Det nye firesetersflyet Pipistrel Panthera er omsider i gang med bakketesting etter en omfattende periode med strukturelle tester som er påkrevet innenfor EASAs nye sertifiseringsbestemmelser for komposittfly. Neste stopp er første take-off.

Motorstart for første gang. Foto: Taja Boscarol/Pipistrel

28. mars 2013 kunne Pipistrels team i Slovenia omsider vri om tenningsnøkkelen på Panthera, firesetersflyet som tok Aero i Friedrichshafen med storm i fjor. Med en Lycoming IO-390 i nesen som yter 210 hestekrefter, forventer Pipistrel at flyet skal oppnå en marsjfart på 200 knop på bare 40 liter bensin i timen. Rekkevidden vil være på 1.900 km.

I likhet med flyprosjekter forøvrig er Panthera en smule forsinket. Etter opprinnelig plan skulle flyet allerede være leveringsklart som kit for eksperimentmarkedet, men Pipistrel har også valgt å tilby en typesertifisert variant, og det er særlig EASA-sertifiseringen som har tatt lenger tid enn ventet. Fabrikken fikk designgodkjennelse fra EASA i fjor, men prosessen med å sertifisere selve flyet vil fortsatt ta tid. Panthera skal etter Pipistrels utsagn være det første flyet som typesertifiseres etter EASAs nye spesifikasjoner for komposittfly, og siden april i fjor har blant annet strukturell testing stått på programmet.

Det er ventet – men ikke bekreftet – at første flight vil finne sted før Aero 2013 i Friedrichshafen.

Se video fra første motorstart her: http://www.youtube.com/watch?v=YRnDb_nvVEg

Les mer om Pipistrel Panthera her:

http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/panthera-et-virkelig-stort-lite-fly.html

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

MH370 Search May Not Be Over

<p>The government of Malaysia is considering a proposal from seabed exploration firm Ocean Infinity, a U.S. company,...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen