Pipistrel Panthera klar for bakketester

Det nye firesetersflyet Pipistrel Panthera er omsider i gang med bakketesting etter en omfattende periode med strukturelle tester som er påkrevet innenfor EASAs nye sertifiseringsbestemmelser for komposittfly. Neste stopp er første take-off.

Motorstart for første gang. Foto: Taja Boscarol/Pipistrel
Motorstart for første gang. Foto: Taja Boscarol/Pipistrel

28. mars 2013 kunne Pipistrels team i Slovenia omsider vri om tenningsnøkkelen på Panthera, firesetersflyet som tok Aero i Friedrichshafen med storm i fjor. Med en Lycoming IO-390 i nesen som yter 210 hestekrefter, forventer Pipistrel at flyet skal oppnå en marsjfart på 200 knop på bare 40 liter bensin i timen. Rekkevidden vil være på 1.900 km.

I likhet med flyprosjekter forøvrig er Panthera en smule forsinket. Etter opprinnelig plan skulle flyet allerede være leveringsklart som kit for eksperimentmarkedet, men Pipistrel har også valgt å tilby en typesertifisert variant, og det er særlig EASA-sertifiseringen som har tatt lenger tid enn ventet. Fabrikken fikk designgodkjennelse fra EASA i fjor, men prosessen med å sertifisere selve flyet vil fortsatt ta tid. Panthera skal etter Pipistrels utsagn være det første flyet som typesertifiseres etter EASAs nye spesifikasjoner for komposittfly, og siden april i fjor har blant annet strukturell testing stått på programmet.

Det er ventet – men ikke bekreftet – at første flight vil finne sted før Aero 2013 i Friedrichshafen.

Se video fra første motorstart her: http://www.youtube.com/watch?v=YRnDb_nvVEg

Les mer om Pipistrel Panthera her:

http://www.flynytt.no/nyheter_reader/items/panthera-et-virkelig-stort-lite-fly.html

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bob Hoover Academy Adds Full-Motion Simulator

<p>The Bob Hoover Academy, an aviation-themed nonprofit youth outreach program based in Austin, Texas, has partnered...

Discovery XL-2 Gets An Upgrade

<p>Discovery Aviation has started production of a new version of the XL-2, a two-seat trainer first FAA-certified in...

Not Your Average Paper Airplane

<p>Anyone can make a paper airplane in just a few seconds, but the meticulous paper model of a Boeing 777-300ER built...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen