Pilatus PC-24 med vellykket jomfrutur

Den nye sveitsiske businessjeten PC-24 gjennomførte en vellykket jomfrutur 15. mai og beviste med 600 meters avgangsdistanse at en kortbanejet i denne klassen er teknisk og praktisk mulig.

PC-24 setter hjulene på bakken etter en vellykket jomfrutur. Foto: Pilatus Aircraft Ltd (Bilde: Tis Meyer)

På tre minutter nådde maskinen 10.000 fot med hjulene ute. Ifølge Pilatus Aircraft innebærer lanseringen av PC-24 en helt ny kategori jetfly, Super Versatile Jet. At flyet er allsidig demonstreres både med den korte avgangsdistansen, den bratte klatregradienten og det faktum at flyet leveres med cargodør som standard, noe som i seg selv er unikt for jetfly i denne klassen. Med et ekstra solid understell skal PC-24 også kunne opereres fra upreparerte baner.

– Det er naturligvis et emosjonelt øyeblikk, både for Pilatus og for sveitsisk luftfartshistorie, sier Pilatus-styreformann Oscar J. Schwenk som kommentar til at PC-24 har gjennomført jomfruturen.

Nå venter et omfattende sertifiserings- og testprogram, som innebefatter produksjon av tre fly som så testes gjennom 2.300 timers flyging.

Pilatus' testflyger Paul Mulcahy som har 11.000 flytimer i loggboka bekrefter at første flight forløp nøyaktig som planlagt og varte i 55 minutter.

– Alt ser bra ut så langt! Nydelig å fly – PC-24 flyr nøyaktig som forventet – det er et ekte Pialtus-fly, sier fabrikkens andre testflyger på jomfruturen, Reto Aeschlimann.

Allerede en suksess

Pilatus PC-24 betegnes allerede som en suksess. På businessflymessen EBACE i mai i fjor klarte Pilatus å selge hele 84 fly på 36 timer. Allsidighet og god lastekapasitet er et stikkord for flyets popularitet. Maskinen blir sertifisert for et mannskap på én person, men det kan også opereres med to i cockpit. Kabinen er romslig, med plass til ti passasjerer.

Ytelsene innebærer en marsjfart på 425 knop (787 km/t), serviceveiling er 45.000 fot, mens rekkevidden er ca 1.950 nautiske mil (vel 3.600 km).

Sluttført sertifisering og første levering er berammet til 2017.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen