Panthera spinntestet med glans

Pipistrels nye firesetersfly Panthera er tross redningsskjermen designet for å kunne tas ut av spinn. Nå er det krevende spinntestingsprogrammet fullført. Den slovenske flyprodusenten sier seg svært fornøyd med resultatet og kvitterer med en demovideo.

Turflyet Panthera viser seg lett å ta ut av spinn. Dette bildet er tatt fra Flynytts test av Panthera tidligere i år. Foto: Torkell Sætervadet (Bilde: )

Spinntestingen er ledd i arbeidet med å oppnå typesertifisering, og med fullførte spinntester er nok en milepæl for Panthera-prosjektet nådd.

Pipistrel feiret begivenheten med en video tatt opp med actionkamera fra tre ulike vinkler som viser spinn i ti omdreininger før uttak, og det med fire personer og tre-kvart fulle tanker.

– Vi er veldig glad for å kunne bekrefte at vi tross det dårlige været i sommer klarte å gjennomføre alle testflightene som kreves for spinntestingen som er ledd i sertifiseringen av Panthera, skriver Pipistrel i en pressemelding.

– Panthera oppfører seg som forventet i alle konfigurasjoner som regelverket for EASA CS-23 og FAR-23 forutsetter, det vil si med CG plassert lengst mulig foran og lengst mulig bak, med flaps i alle posisjoner, med hjulene ute og inne, med power på tomgang eller maks, med fulle eller asymmtrisk tomme tanker, med videre. Spinntestprogrammet var en komplett suksess, skriver Pipistrel videre.

– Testene bekrefter at vi ikke trenger å gjøre noen modifikasjoner av skroget, og vi slipper derfor å endre på de allerede designede produksjonverktøyene eller på støpeformene. Det faktum at heller ingen av systemene ombord forutsetter endringer, sier litt om den fantastiske designen, skryter Pipistrel-sjef Ivo Boscarol.

– Det er knapt til å tro, men selv etter spinn i ti fulle turn, kan Panthera tas ut av spinnet med mindre enn én omdreining til, bare ved å slippe alle kontrollene, avslutter Boscarol.

Testteamet er så stolt av resultatet at de har laget en video som demonstrerer spinn fra tre kameravinkler.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen